4 oktober 2020

In het tweede kwartaal van 2020 is er sprake is van omzetverlies in het beroepsgoederenvervoer over de weg (-9,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar). Ook neemt het aantal transportondernemers dat onvoldoende vraag ervaart toe. Desondanks zijn de ondernemers positiever over hun verwachtingen voor het derde kwartaal, bijvoorbeeld over de omzet en het economisch klimaat. Dit blijkt uit de meest recente Sectormonitor transport en logistiek.
 
In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.
 
STL: "Als gevolg van het coronavirus en de impact van de contactmaatregelen is de Nederlandse economie gekrompen. Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek veranderen mee. Het aandeel transportondernemers dat een tekort aan personeel ervaart neemt af. Tegelijkertijd stijgt het aandeel ‘andere belemmeringen’ voor bedrijfsactiviteiten. Het vertrouwen onder transportondernemers is aan het begin van het derde kwartaal wel minder negatief dan aan het begin van het tweede kwartaal.”
 

Meer arbeidsmarktontwikkelingen

In deze Sectormonitor zien we onder andere de volgende arbeidsmarktontwikkelingen.
 
  • Aantal vacatures ligt lager en arbeidsmarktkrapte neemt af ten opzichte van vorig jaar (in 2020-Q2 zijn er 4.600 openstaande vacatures voor chauffeurs en 10.600 voor transportplanners en logistiek medewerkers (waren er 5.200 en 14.800 in 2019-Q2)
  • De instroom van werknemers transport en logistiek in WW piekte in april (kort na intreden coronacrisis). In augustus lag de instroom lager dan in juli en lager dan in dezelfde maand vorig jaar: er stromen 201 chauffeurs in WW (waren er 246 in augustus 2019). Het aantal faillissementen ligt tot dusver lager dan vorig jaar (57 in 1 e helft 2020 tegen 69 in 1 e helft 2019).
  • Aantal bedrijven ligt iets hoger dan vorig jaar (6.924 in 2020-Q2 en 6.811 in 2019-Q2), aantal chauffeurs ligt lager dan vorig jaar (88.109 in 2020-Q2 tegen 88.756 in 2019-Q2)
  • In- en uitstroom van totale aantal werknemers hoger dan vorig jaar, instroom chauffeurs daalt (instroom chauffeurs is 1.902 in 2020-Q2, was 2.365 in 2019-Q2). Piek instroom op 20 en piek uitstroom op 66 jaar
  • Aandeel oproepkrachten onder niet-chauffeurs neemt toe, aandeel parttimers stijgt onder chauffeurs en niet-chauffeurs (in 2020-Q2 werkt 10% van chauffeurs parttime en 52% van werknemers niet-chauffeurs).
  • Gemiddelde leeftijd werknemers niet-chauffeurs daalt (was 41,8 jaar in 2019-Q2, is nu 40,6 jaar), gemiddelde leeftijd chauffeurs stijgt verder (45 jaar in 2020-Q2 tegen 44,6 in 2019-Q2).

Benieuwd naar meer cijfers?

Klik hier voor de Sectormonitor 2e kwartaal 2020