Je bent de hele dag veel aan het schakelen. Binnen het bedrijf en ook buiten het bedrijf. In alle drukte moet jij je hoofd koel houden en het goede voorbeeld geven. Hoe krijg je dit voor elkaar?

1.            Blijf positief
Met een positieve houding laat je zien dat je openstaat voor communicatie, alternatieve mogelijkheden en oplossingen. Het klinkt misschien vreemd, maar met een positieve houding heb je al voor de helft gewonnen.
2.           Neem tijd voor de ander
Als je opdrachtgever belt terwijl je net de planning aan het rondmaken bent zal je misschien denken: dit komt niet uit! Check of het iets is dat meteen opgepakt moet worden. Zo niet, plan dan een belafspraak in.
3.            Reager met empathie
Als je van mening verschilt met je opdrachtgever kan dat frustrerend zijn. Probeer het eens vanuit het perspectief van de ander te zien. Reageer met empathie, inlevingsvermogen en misschien ontdek je nieuwe informatie.
4.            Luister meer, praat minder
Luisteren is net zo belangrijk als spreken, wanneer je gehoord wil worden. Goed kunnen luisteren is misschien wel één van de belangrijkste kwaliteiten die je als mens kunt hebben. Vat daarnaast af en toe samen wat er gezegd is.
5.            Zeg vaker: Hoe kan ik je helpen?
Wanneer heeft iemand jou voor het laatst deze vraag gesteld? En welk gevoel gaf dit jou?  Het geeft een gevoel van erkenning, het gevoel dat je gezien wordt.  Alleen al het stellen van de vraag zal gewaardeerd worden.