Nieuwe ontwikkelingen

Het werk moet simpeler en leuker, dat neem ik (Robert Gartner – innovatie manager STL Werkt) zelf als uitgangspunt bij alle nieuwe ontwikkelingen. Wat heb ik daaraan? In het kader van digitalisering in de transport ben ik vooral blij dat ik met minder papierwerk te maken krijg. 

 

Toekomstbeeld

Sinds Engeland niet meer bij de Europese Unie hoort, moet je bijvoorbeeld bij ritten van en naar Engeland veel meer formulieren invullen. Ik hoop dat in de komende jaren de digitale vrachtbrief, maar ook de digitale douanedocumenten, snel worden doorontwikkeld. In mijn ideale toekomstbeeld heb ik helemaal geen papierendocumenten meer. Dan is digitaal legitimeren voor vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld heel normaal. Dat maakt voor mij het werk leuker! 

Lees ook: Chauffeur van de toekomst 2030

 


Urenregistratie

Ik heb twee banen. Eentje als chauffeur en de ander als rijinstructeur. Ik ken ook andere collega chauffeurs die twee banen hebben. Eentje werkt als docent op een regionaal opleidingscentrum en een ander werkt als beveiliger, naast het werk als chauffeur natuurlijk. Iedere werkgever heeft zijn eigen urenregistratie.

Hoe mooi zou het zijn als dit één digitale urenregistratie was? Dat je minder tijd kwijt bent om het allemaal zelf bij te houden? Het lijkt mij wel wat, dit soort digitalisering voor vrachtwagenchauffeurs!
 

De toekomst van de tachograaf

Een tachograaf is een apparaat dat de snelheid van een voertuig of vaartuig meet en vastlegt. Deze zien we vaak bij vrachtwagens en binnenvaartschepen. Ze worden gebruikt om te zien of chauffeurs en schippers, en soms zelfs buschauffeurs, zich aan de regels houden. Bijvoorbeeld of zij goed omgaan met de verplichte rij- en rusttijden. Hoe denk jij dat de tachograaf in de toekomst verandert?

Je hebt in ieder geval je code 95 nodig om als chauffeur te mogen rijden! 
Lees hier meer over code 95


Integratie persoonlijke ID in werk

De één vindt het helemaal geweldig dat er online advertenties passen bij zijn of haar persoonlijke voorkeuren. Anderen vinden dit juist vervelend. Ik zelf behoor tot de eerste groep. Wat ik ook fijn zou vinden is dat ik niet meer met losse pasjes hoef te werken. Dat ik bijvoorbeeld bij een toegangscontrole mijn digitale rijbewijs en certificaten kan laten zien. Veel makkelijker natuurlijk.  

Van een digitaal rijbewijs word ik blij. Wel moet mijn privacy dan goed en veilig zijn. Erg belangrijk in mijn ogen. 

Meer weten over chauffeur van de toekomst? Chauffeur van de toekomst 2030
 

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws en activiteiten van Chauffeur van de toekomst en de digitalisering voor vrachtwagenchauffeurs? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief chauffeur van de toekomst.

Ben je op een kruispunt gekomen in je loopbaan maar weet je niet welke richting je op wilt gaan? Vraag gratis loopbaanadvies aan: loopbaanbegeleiding bij STL.

Wil je mee discussiëren over de chauffeur van de toekomst? Praat mee!