Verzuim

Veelgestelde vragen
Verzuim
  • Kan ik een triage annuleren?
    Ja, bel op de eerste ziektedag naar de medische administratie: 088-2596114. Geef aan dat triage niet meer nodig is en waarom.
  • Kan ik de casemanager inzetten?
    Ja. Ondersteuning vraagt u via de medische administratie: 088-2596114. Of via de Praktijkondersteuner Bedrijfsarts. Casemanagers structureel bij verzuimdossiers inzetten? Geef dit dan aan bij uw casemanager. Casemanagers vragen standaard in de vierde ziekteweek of u hulp nodig heeft. U betaalt alleen voor casemanagement als u dit gebruikt. Is uw casemanager niet bereikbaar en heeft u een dringende vraag, neem dan contact op met de medische administratie 088-2596114.
  • Wie zijn mijn casemanager en Praktijkondersteuner Bedrijfsarts?
    Klik op de VX-homepage op uw bedrijfsnaam, en dan op het tabblad stamgegevens. Rechtsonder staan namen van uw casemanager en Praktijkondersteuner Bedrijfsarts.
  • Als ik inlog zie ik mijn openstaande taken niet
    Misschien heeft u meerdere accounts. Let er dan goed op dat u met de juiste inlogt. Zo kunt u met het beheerdersaccount alleen gebruikers aanmaken en rechten wijzigen. U kunt dus geen verzuimtaken uitvoeren.
  • Wordt er gewerkt in regio’s zodat meerdere mensen uw dossiers kennen?
    Ja, vanaf heden wordt er weer gewerkt in regio’s, door te werken in regio’s zijn zowel de medische administratie, casemanager en de POB-er goed op de hoogte van de ontwikkelingen binnen uw bedrijf. En kunnen ze beter inschatten wat de wens van u als werkgever is om zaken uit te voeren, natuurlijk altijd in overleg met u. Er vindt wekelijks overleg plaats tussen POB-er, casemanager en de medewerker medische administratie.
  • Mag ik de Praktijkondersteuner Bedrijfsarts advies vragen over re-integratie?

    Ja, maar medische informatie delen mag niet. Wel mag u advies krijgen over of bepaalde werkzaamheden wel binnen het gegeven advies vallen.

    Heeft u nog vragen?
    Bel dan met de medische administratie: 088 25 96 114. E-mailen kan ook: verzuim@stlwerkt.nl.

  • Waarom moet ik mijn medewerkersaantal opgeven?
    Met ingang van 1 januari is het niet meer verplicht iedere medewerker in het Verzuimsysteem in te voeren. We hebben deze aantallen echter wel nodig voor een correcte abonnementsfactuur.
    Om die reden zullen we jaarlijks het medewerkersaantal opvragen.
     
  • Ik weet niet precies hoeveel medewerkers ik dit jaar in dienst heb?
    Wij vragen u nu het gemiddeld aantal medewerkers voor dit jaar in te schatten. In november vragen wij u het daadwerkelijke aantal op te geven. Eventuele verschillen zullen we aan het einde van het jaar corrigeren.
    In november vragen wij u ook een schatting voor het volgende jaar te maken.
  • Hoe werkt het opgeven van de aantallen?
    U dient als gebruikersbeheerder in te loggen in het Verzuimsysteem. Wij hebben een korte handleiding gemaakt om uit te leggen welke stappen u moet nemen om het aantal aan ons door te geven.
    Klik hier voor de handleiding.
  • Ik heb een mail ontvangen, maar zie geen taak staan in het systeem?
    • Controleer of u als gebruikersbeheerder bent ingelogd.  Alleen de beheerders krijgen de taak in hun takenlijst.
    • Mogelijk heeft een andere beheerder van uw organisatie het aantal al aan ons doorgegeven. Als de taak is uitgevoerd kunt u deze niet meer zien in het Verzuimsysteem.
     
  • Hoe log ik in, in het verzuimsysteem?
    Handleiding - Verzuimsysteem

    Klik hier om de handleiding te openen.
     
  • Wat kan ik als beheerder van het verzuimsysteem?
    Handleiding Verzuimsysteem - Gebruikersbeheer

    Klik hier om de handleiding te openen.
     
  • Wat is STL Selekt en hoe werkt het?
    STL Selekt is een korte vragenlijst die de tweede verzuimdag per mail of sms naar de verzuimende werknemer wordt gestuurd. Met de antwoorden op deze vragenlijst wordt de situatie in beeld gebracht zodat meteen de juiste vervolgactie ingezet kan worden. Na het invullen van de vragenlijst krijgen werknemer en werkgever een brief met daarin de bevindingen en het advies. De medische informatie wordt niet gedeeld met de werkgever.

    Wat gebeurt er als mijn werknemer STL Selekt vragenlijst niet invult?
    De werknemer krijgt 2 herinneringen. Bij de 2e herinnering krijgt de leidinggevende ook een notificatie. Als er na 2 herinneringen geen vragenlijst wordt ingevuld ontvangt de werknemer in week 4 een oproep voor het spreekuur bij de bedrijfsarts voor het opstellen van een probleemanalyse.

    Hoe lang blijft de link naar STL Selekt te gebruiken?
    4 weken. De werknemer kan 4 weken gebruik maken van de link naar de vragenlijst. Daarna komt de link te vervallen.

    Kan ik als werkgever de STL Selekt vragenlijst tegenhouden?
    U kunt op de eerste ziektedag contact opnemen met de medische administratie om aan te geven dat het versturen van de vragenlijst niet gewenst is. Na de eerste ziektedag wordt de STL Selekt vragenlijst automatisch verstuurd naar de werknemer.

    Hoe gaat STL om met werknemers die minder goede digitale vaardigheden hebben?
    De werknemer kan contact opnemen met de medische administratie op telefoonnummer 088-2596114 om hulp te krijgen bij het invullen van de vragenlijst. Mocht het echt niet lukken om de vragenlijst digitaal in te vullen, dan kan de vragenlijst telefonisch afgenomen worden.
  • Welke communicatiemiddelen hebben we ter onze beschikking?
    Er is een poster en er zijn  folders voor werkgevers, werknemers en de OR over de nieuwe dienstverlening en het werken in taakdelegatie. Tevens heeft STL een voorbeeld verzuimreglement die u als werkgever kunt gebruiken en kan aanpassen naar uw organisatie.
    Klik hier om naar onze communicatiemiddelen te gaan.
  • Wat als ik mijn werknemer versneld wil laten oproepen voor het spreekuur?
    Neem contact op met de medische administratie via 088-2596114 om een afspraak in te laten plannen. Een extra spreekuur valt buiten het abonnement en u ontvangt een factuur.
  • Wie wordt mijn Praktijk Ondersteuner Bedrijfsarts (POB-er)?
    Uw huidige Adviseur verzuim wordt uw POB-er. In sommige gevallen kan het voorkomen dat u door een regio-aanpassing of door een personeelswisseling een andere POB-er krijgt toegewezen.
  • Wanneer gaat werknemer naar een POB spreekuur en wanneer gaat hij naar de bedrijfsarts?
    De POB-er is het eerste aanspreekpunt voor de werknemer. Echter zal er op vaste momenten en in ieder geval voor de zogenaamde voorbehouden handelingen in het verzuim zoals bij de Probleemanalyse, in de 42ste week en bij het Actueel oordeel een spreekuur bij de bedrijfsarts plaatsvinden. Daarnaast kan er op verzoek van de werknemer altijd een afspraak bij de bedrijfsarts ingepland worden.
  • Kan er buiten het spreekuur contact opgenomen worden met de POB-er?
    Ja dat kan. De werkgever kan buiten het spreekuur contact hebben met de POB-er. De POB-er zal geen medische en vertrouwelijke informatie delen met de werkgever. Deze inzet valt buiten het abonnement en u ontvangt een factuur voor de inzet.
  • Is de POB-er medisch opgeleid?
    Alle POB-ers van STL volgen een opleiding om te kunnen werken in taakdelegatie van de bedrijfsarts. Zij zijn geen medisch behandelaar, maar mogen wel de medische uitvraag doen om een compleet beeld te scheppen. De POB-er en bedrijfsarts hebben duidelijke afspraken gemaakt over de taken die de POB-er kan uitvoeren namens de bedrijfsarts. De bedrijfsarts is altijd eindverantwoordelijk voor het dossier.
  • Kan ik als werkgever contact opnemen met mijn POB-er?
    Er kan altijd contact gelegd worden met de POB-er, echter er zal geen medische info worden gedeeld. Advies met betrekking tot re-integratie is altijd mogelijk.
  • Ben ik verplicht een casemanager via STL in te zetten?
    Nee. U bepaalt zelf of en wanneer u de expertise van een casemanager inschakelt om u te adviseren of ondersteunen bij een verzuimdossier. De inzet van de casemanager valt buiten het abonnement en wordt op basis van de daadwerkelijk ingezette tijd in rekening gebracht.
  • Welke documenten moet ik als werkgever in het verzuimsysteem invullen?
    De officiële UWV documenten voor het vastleggen van de re-integratie afspraken zijn beschikbaar via het verzuimsysteem. Het betreffende formulier zit aan de taak voor werkgever gekoppeld. Als u de documenten via het systeem maakt, is alle informatie over een verzuimende werknemer op 1 plek beschikbaar.
  • Wat is het verschil tussen het Compleet en het Compleet XL abonnement?
    Onze dienstverlening is in beide abonnementen precies hetzelfde. Het verschil zit in de manier van het in rekening brengen van de uitgevoerde diensten. Bij Compleet krijgt u vanaf de 12de week een factuur voor alle daadwerkelijk uitgevoerde dienstverlening en is daarom vooral geschikt als u weinig te maken heeft met langdurig verzuim.
  • Waarom kan ik geen Eigen Regie abonnement meer afsluiten?
    De bedrijfsarts is verantwoordelijk voor een goede sociaal medische begeleiding van de werknemer. Bij een Eigen Regie abonnement kan de bedrijfsarts geen goede invulling aan deze wettelijke verantwoordelijkheid geven.  De werkgever is verantwoordelijk voor de werkgeverstaken die voortkomen uit de Wet verbetering Poortwachter en bepaalt zelf of hij daarvoor de hulp van een casemanager inschakelt. De Eigen Regie over de inzet van de casemanager blijft bestaan binnen de nieuwe abonnementen.
  • Mijn verzekeringspolis vereist de inzet van een casemanager. Kan ik gebruik maken van een casemanager van STL?
    Ja dat kan. De casemanager kan ingezet worden op verzoek van de werkgever gedurende de hele verzuimperiode. De inzet van de casemanager valt buiten het abonnement en wordt op basis van de daadwerkelijk ingezette tijd in rekening gebracht.
  • Waar kan ik met (algemene) vragen terecht?
    Bij onze medische administratie. Zij zijn te bereiken op nummer 088-2596114 of via verzuim@stlwerkt.nl. 

Bel ons

Heb je een vraag of wil je meer weten over Het Sectorinstituut? Bel dan 088-2596111 en uw vragen worden beantwoord!

of

Stuur een bericht

Stuur direct een bericht via het contactformulier.

BBL houdt in dat je 1 dag in de week naar een mbo gaat en 4 dagen werkt bij een leerbedrijf. Weet je zeker dat dit is wat je zoekt? Zo ja, ga dan zeker door.
Zo niet, bekijk dan onze vacatures. Misschien vind je jouw toekomstige baan hier.

Stuur een bericht

Niet of onjuist ingevuld
Niet of onjuist ingevuld
Niet of onjuist ingevuld
Niet of onjuist ingevuld
Niet of onjuist ingevuld
Versturen

Contact informatie

Bellen kan tijdens kantooruren
Bezoekadres
Kampenringweg 43
2803 PE Gouda