Bedrijfsleider Jan Kuipers: ‘Vanaf de eerste dag zijn het volwaardige werknemers. Ze dragen dezelfde bedrijfskleding als iedereen en krijgen dezelfde extra’s als ik. Wat dat betreft is er hier geen verschil tussen de bedrijfsleider en een leerling-werknemer.’

NNRD, onderdeel van de GP Groot groep, is gespecialiseerd in het inzamelen, transporteren en verwerken van diverse soorten bedrijfsafval. Het werkgebied is Friesland, Groningen en Drenthe. Het bedrijf heeft 65 chauffeurs in dienst en kent twee standplaatsen, Drachten en Groningen. Al meer dan twintig jaar is NNRD een leerbedrijf. ‘We hebben nog steeds zo’n tien chauffeurs in dienst die bij ons via STL zijn binnengekomen’, vertelt Jan Kuipers (48). Naast zijn taak als bedrijfsleider is hij eindverantwoordelijk voor de begeleiding van de leerling-werknemers. Kuipers: ‘Dat doe ik samen met STL, het Friesland College, onze planner Rene Komduur en natuurlijk de chauffeurs. We zijn een hecht team die van de leerlingen volwaardige chauffeurs maakt.’


Altijd jongens

Leerlingen komen meestal binnen via STL. Als ze zich direct aanmelden worden ze naar STL verwezen. Kuipers: ‘De financiële afwikkeling is dan in orde en het is prettig dat STL-adviseur Klaas de Haan meekijkt bij de selectie. Na al die jaren weet hij precies wat wij zoeken. Uiteindelijk neem ik de jongens aan. Ja, het zijn altijd jongens. Meiden zien we nauwelijks hoewel het werk niet zwaar is. Vervolgens draag ik ze over aan Rene. Hij is de praktijkopleider en heeft daarvoor een cursus bij STL gevolgd. Rene begeleidt de leerlingen in het veld. Gemiddeld hebben we vier leerlingen aan het werk. Meer kunnen we eigenlijk niet aan. De begeleiding moet wel in orde zijn. Daardoor moeten we soms een kandidaat afwijzen.’


Veiligheid voorop

Je moet 18 jaar of ouder zijn als je bij NNRD leerling-werknemer wilt worden. Kuipers: ‘Jonger vinden we onverantwoord. Leerlingen beginnen meteen op de kraakperswagen en veiligheid staat voorop. Rene koppelt de leerlingen aan een chauffeur en heeft dagelijks contact met ze. Ze horen van hem met wie ze meegaan en hoe laat ze moeten beginnen. Als er iets is, hoort Rene dat van de chauffeurs. We koppelen de leerlingen natuurlijk aan chauffeurs die goed met jongeren kunnen omgaan. Er moet een klik zijn, want je zit wel de hele dag samen op de wagen. Natuurlijk worden ook die chauffeurs weleens ongeduldig. Maar dan zegt Rene altijd: Geef ze een kans. Die heb je zelf vroeger ook gehad. De leerlingen leren onderweg van alles. Te beginnen met kennis over veiligheid in en om de wagen. Ze leren rolcontainers legen, omgaan met klanten, houden de administratie bij op hun boordcomputer en verwerven routekennis. Hebben ze hun C-rijbewijs behaald, dan kunnen ze zelfstandig aan de slag, mits ze het vak in de vingers hebben. Het einddoel is natuurlijk het rijbewijs CE. Dat halen ze allemaal, evenals hun schooldiploma.’


Sterren schitteren

NNRD wil dat de leerling-werknemers zich ontwikkelen tot volwaardige chauffeurs en bij het bedrijf blijven werken. Jan Kuipers: ‘Dat lukt meestal. Het is natuurlijk ook een fantastisch vak. Je rijdt de hele provincie door, ziet van alles, komt in dorpen en steden en je bent veel in de buitenlucht. Soms hebben ze een extra zetje nodig. Er is weleens een situatie thuis of op school. Dan zit ik met de ouders om tafel of met de schoolbegeleider. Ach, het is de jeugd. Die pak je bij de hand. Dan begeleid ik ze bij de schoolopdrachten. Nee, ik zeg niks voor hoor, maar ik ondersteun ze wel. Weet je, het zijn misschien niet allemaal sterren in theoretische vakken maar als ze willen, schitteren ze wel op de wagen. Daar zorgen wij met z’n allen voor.’