30 juni 2020

De meeste leerlingen blijven er na hun opleiding. Transportmanager Geert Schonewille: ‘Het past ook bij ons DNA. Wij zijn een sociaal bedrijf. In principe is iedereen die niet bang is om de handen uit de mouwen te steken welkom bij Aarts Transport.’

Aarts Transport is een Brabants familiebedrijf dat al meer dan een eeuw bestaat. Het bedrijf telt 50 wagens en een kleine 100 medewerkers waaronder 75 chauffeurs. Aarts Transport is gespecialiseerd in cross docking en fijnmazige distributie. Geert Schonewille is de enige praktijkopleider in het bedrijf. Gemiddeld begeleidt hij drie tot vier leerlingen. ‘Eigenlijk is het sinds kort mijn taak niet meer, maar ik vind het te leuk om over te dragen. Bovendien is het zo beter voor de leerlingen want dat geeft meer vastigheid. Veel moeite kost het mij niet. Ik heb af en toe overleg met STL, en vier keer per jaar spreek ik de mentor van het Summa Collega in Eindhoven. Verder probeer ik de jeugd een beetje bij te sturen, want sommigen denken wel heel makkelijk over school en hun praktijkopdrachten. Als ze in de loods werken, hou ik ze vanuit mijn kantoor in gaten. En anders hoor ik het van de chauffeurs als er iets niet goed gaat.’
 

STL-er Declan Moreau en praktijkopleider Geert Schonewille. Declan werkt sinds maart bij Aarts Transport en rijdt nu al af en toe zelfstandig routes.


Prachtige oefenterreinen

Het bedrijf biedt leerling-werknemers een afwisselende leeromgeving. Schonewille: ‘Ze beginnen allemaal in de loods. Daar leren ze de producten kennen, sorteren, scannen, laden en lossen. Vooral dat laden is een kunst apart met pakketten die veel verschillende maten hebben. Het is net Tetris. Als er ruimte is en ze het B-rijbewijs hebben, kunnen ze daarna zelfstandig aan de slag op een bestelbus. Anderen rijden mee als bijrijder. Dat is volwaardig werk, want we rijden meestal dubbelbemand. Veel producten die we vervoeren zoals wasmachines, tv’s en dergelijke moeten niet alleen bij de klant worden afgeleverd, maar ook geïnstalleerd. Daar krijgen de leerlingen intern een opleiding voor. We koppelen ze aan chauffeurs die wat meer geduld hebben en de leerlingen zelfstandig laten werken, ook als dat wat langer duurt. Uiteindelijk zetten we ze het liefst zo snel mogelijk in als zelfstandig chauffeur op een bakwagen en later bij voorkeur op een combinatie. En dan hopen we natuurlijk dat ze blijven. Dat is meestal het geval. Maar voor het zover is worden ze eerst zorgvuldig begeleid op de wagen. De binnensteden zijn natuurlijk prachtige oefenterreinen, maar we willen toch wel graag dat de wagens heel weer terugkomen.’


Een beetje geduld

‘We zijn drie jaar geleden begonnen als leerbedrijf en het bevalt goed’, zegt Schonewille. ‘Het past ook bij ons DNA. In principe is iedereen die niet bang is om de handen uit de mouwen te steken welkom bij Aarts Transport. Ja, ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo hebben we een aantal medewerkers die slechthorend zijn. Ze werken in de loods, op de planning en als chauffeur. Met hier en daar een aanpassing, soms wat geduld of een beetje extra aandacht gaat dat heel goed. Dat geldt ook voor de leerling-werknemers. We zijn een sociaal bedrijf en het zijn kleine investeringen die we graag doen, voor ons en voor de samenleving.’