Hij ging er nooit meer weg. Nu is hij als praktijkopleider zelf verantwoordelijk voor de leerlingen in het  Tilburgse bedrijf. ‘Ik focus op dat wat ze goed doen en niet op wat fout gaat. Ik ben ervan overtuigd dat in ieder mens iets goeds zit. Als je je daarop richt, komt het beste vanzelf een keer bovendrijven.’

Rene heeft een bijzondere carrière achter de rug bij Versteijnen. Hij begon er als bijrijder, reed jarenlang als chauffeur, zowel nationaal als internationaal, en werd vervolgens planner. Later schoof hij op in de richting van de logistiek en uiteindelijk werd hij warehousemanager. Rene: ‘Dat was bijna tien jaar geleden. We waren altijd een leerbedrijf geweest, maar dat was door omstandigheden in het slob geraakt en ik zag de vergrijzing. Toen heb ik voorgesteld om het bedrijf weer open te stellen voor leerlingen.’


Jongedame in opleiding

Gemiddeld begeleidt Rene zo’n vijf leerling-werknemers. Doorgaans zijn het jongens, al zit er komend schooljaar ook een jongedame tussen die chauffeur wil worden. Rene: ‘We hebben goede ervaringen met dames in het warehouse. In deze jongedame heb ik ook veel vertrouwen, al is ze pas zeventien. Ze komt uit een chauffeursnest, dus ze weet waaraan ze begint. Ik neem de leerlingen aan en als het goed is, geef ik ze na twee jaar een contract. Of ik draag ze tussentijds over aan onze transporttak als ze het CE-rijbewijs hebben behaald. Ik heb meestal ongeveer net zoveel leerlingen die chauffeur willen worden als door willen groeien in de logistiek. Als de klik er is, koppel ik ze aan een buddy, een ervaren medewerker die ze minimaal een week bijstaat. Dat geeft rust. Pas als ze een beetje hun weg hebben gevonden, gaan ze stapsgewijs zelfstandig aan de slag.’


Trailers aan- en afkoppelen

Alle leerling-werknemers werken bij Versteijnen het grootste deel van de tijd in het warehouse dat 60.000 m2 telt. Rene: ‘Ze leren hoe ze auto’s moeten laden en lossen, alles over productkennis, de gewichtsverdeling van de goederen in de wagen en rijden met een elektrische pallet- en heftruck. Leerlingen die voor het transport hebben gekozen laten we daarnaast een dag in de week als bijrijder meerijden en als ze het C-rijbewijs op zak hebben, mogen ze met een rangeertrekker trailers aan- en afkoppelen. Ik volg de vorderingen van de leerlingen op de voet. Enkele keren per jaar is er overleg met STL en ROC Tilburg. Het zijn jongeren, dus je moet ze wel in de gaten houden. Afspraken nakomen, op tijd kerntaken inleveren voor school, sommigen hebben daar moeite mee, vooral als het thuis niet goed loopt. Soms lukt het niet om ze op het juiste spoor te houden. Maar de meesten maken hun school netjes af.’


Actief met de jeugd

Het coachen van jongeren is een tweede natuur voor Rene. ‘Ik heb het altijd interessant gevonden om met jonge mensen te werken. Ik ben jaren voetbaltrainer geweest en nog steeds actief met de jeugd in de voetballerij. Mijn uitdaging daar is niet veel anders dan als praktijkopleider. Ik wil het hoogst mogelijke uit zo’n jong mens halen. Volgens mij doe je dat door je te focussen op wat ze goed doen en niet op wat verkeerd gaat. Hoe ik dat weet? Levenservaring en cursussen volgen. Ja, ik heb ook de cursus praktijkopleider bij STL gevolgd. Geleidelijk kom je tot zo’n inzicht. En mijn ervaring is nu dat het in de praktijk erg goed werkt.’