‘Het leukste vind ik als zo’n jongere naar mij toe komt en zegt: Bennie, als we het nou eens zo doen, werkt dat niet een stuk beter? Daarna denk ik best wel vaak: heb ik toch mooi weer wat opgestoken vandaag.’

Bennie is dertig jaar geleden begonnen bij SUEZ en nooit meer weggegaan. Hij begon er als chauffeur en groeide door naar teamleider. Bennie: ‘Er is veel veranderd in die jaren. Afvalverwerking is een dynamische business geworden. Onze wagens zijn voorzien van de modernste technologie en onze taak ligt nu meer bij grondstoffen herwinnen dan afval storten. Ja, we zijn door alle aandacht voor het milieu best populair onder jongeren. Er melden zich in ieder geval meer leerling-werknemers dan we aankunnen.’
 

Groen als gras

Het opleiden van jongeren begon bij SUEZ zo’n tien jaar geleden. Bennie: ‘Indertijd had je VTL. Nu is dat STL geworden. De vraag kwam of we geen belangstelling hadden om jonge mensen op te leiden tot chauffeur. Dat leek ons een goed idee. Ik heb toen samen met een collega de cursus praktijkopleider gevolgd en we zijn met één leerling begonnen. Dat beviel goed. Hij werkt hier trouwens nog steeds, naar volle tevredenheid. Nu begeleid ik meestal een stuk of vier van die jongeren. Ze komen groen als gras binnen. Aan mij de taak om ze conform het handboek leidinggeven te laten groeien van onbewust, onbekwame nieuwkomers naar bewust, bekwame vaklieden. Dat doe ik natuurlijk niet alleen. Dat doen we met het hele team. Mijn doel is bereikt als ik kan zeggen: je kan hier blijven jongen. We hebben vertrouwen in jou. En dat lukt meestal heel aardig, mits ze hun best ervoor doen.’


Terrein schoonvegen

De leerling-werknemers leren bij SUEZ alle facetten van het vak chauffeur-belader kennen. Bennie: ‘Ze beginnen als belader, behalen hun rijbewijzen en maken in de praktijk kennis met alle vormen van afvaltransport. Het vak leren ze van de chauffeur-begeleiders die daarvoor een interne opleiding hebben gevolgd. Natuurlijk rijden ze het liefst elke dag op de zijlader, dat is hier toch wel het neusje van de zalm. Maar we leren ze ook dat het minder aangename werk moet gebeuren. Wat ik bedoel? Nou, bijvoorbeeld het terrein schoonvegen of de containers schoonspuiten. Iemand moet dat doen en voor ons is een chauffeur daar niet te min voor.’


Nieuwe ideeën

Bennie benadrukt dat het in de praktijk opleiden van een leerling-chauffeur heel wat meer is dan hem (en soms haar) wegwijs maken in het vak. ‘We werken ook aan de mentaliteit van de jongeren. Respect tonen, discipline hebben, op tijd je bed uitkomen, dat soort dingen. We beschouwen ze als volwaardige collega’s. Dan moeten zij er zich ook naar gedragen. Over hun gedrag, de vorderingen op het werk maar ook de schoolprestaties hebben we regelmatig overleg met de begeleider van STL en de school, en natuurlijk met de leerling-werknemer zelf. Over het algemeen zijn dat prettige gesprekken hoor. Kijk, soms zijn het nog een beetje kwajongens, maar het zijn (bijna) allemaal gewoon goede gasten die we als een welkome aanvulling zien. Ze hebben nieuwe ideeën en staan anders in het leven. Dat vind ik prachtig. Zij leren van mij, en ik ook van hen. Dat maakt deze taak boeiend voor mij.’