Sander de Jonge is operationeel manager bij Koopman Transmission in Noordhorn. Als praktijkopleider begeleidt hij daarnaast gemiddeld zo’n vijftien jongeren. ‘Ik vind dat een van de leukste aspecten van mijn functie. En dat is mede te danken aan de goede samenwerking met Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Uiteindelijk zorgen we er samen voor dat zo’n jonge wildebras zich ontwikkelt tot een volwassen vakbekwaam chauffeur.’

Koopman Transmission is onderdeel van de Koopman Logistics Group en gespecialiseerd in fijnmazige 24-uursdistributie. Het Groningse bedrijf is vooral actief in de Benelux en telt bijna honderd medewerkers, waaronder vijftig chauffeurs. Sander de Jonge: ‘De vervangingsvraag en de groei vangen we nagenoeg geheel op met jonge aanwas. Dat doen we samen met STL. Die samenwerking begint al bij de werving en selectie van de leerling-chauffeurs. Met Tom van Dijk, sectoradviseur bij STL, organiseren we jaarlijks een open dag. Daar selecteren we in goed overleg geschikte kandidaten. De eindselectie vindt plaats tijdens speeddates op ons bedrijf. Ja, dat doe ik ook met Tom. Zo komen er ieder jaar wel zeven tot acht nieuwelingen bij.’

Enorm voordeel

Als de leerling-werknemers eenmaal aan de slag zijn bij Koopman Transmission, dan is STL zeker niet uit beeld verdwenen. De Jonge: ‘Ze krijgen van STL al in de eerste week een arbo- en een heftruckcursus. Verder betaalt STL dankzij de SOOB-subsidie nagenoeg alle rij-opleidingen voor de rijbewijzen B, C en CE. Daar hebben wij en onze leerling-werknemers een enorm voordeel van. Ik denk dat de animo voor het vak van vrachtwagenchauffeur anders een stuk minder groot zou zijn. En weet je wat nog een voordeel is? De leerlingen zijn na twee jaar vrij om te kiezen. Ze kunnen blijven, en dat doet het grootste deel. Of ze gaan elders werken. Dat is hun goed recht en prima wat mij betreft.’
 

Even advies

Sander de Jonge en Tom van Dijk hebben bijna dagelijks wel even contact met elkaar. De Jonge: ‘Over financiën hebben we het nooit. Dat is bij STL allemaal goed geregeld. Zij dragen het werkgeversrisico. Dat geeft rust. En dat is fijn, want het is hier al druk genoeg.  Meestal is het contact met Tom maar kort hoor. Het gaat altijd over de leerling-chauffeurs. Soms is er iets gebeurd dat ik met hem wil doornemen, of ik heb zijn advies nodig. Een heel enkele keer gaat het om een structureel probleem. Dan neemt Tom ook contact op met de leerling. Daarnaast hebben we over iedere leerling-werknemer elk half jaar overleg met de school. Dat is ruim voldoende als ze goed functioneren.’
 

Behoorlijk succesvol

De Jonge vertelt dat hij voorheen instructeur was bij Defensie. Toen begeleidde hij al jongeren en van de kennis die hij daar opdeed maakt hij nog steeds gebruik. ‘Het is interessant om te ontdekken hoe het puberbrein werkt en je zo’n jongere het beste kunt begeleiden. Ik vind het mooi om te zien hoe een wildebras zich ontwikkelt tot een volwassen, vakbekwame chauffeur. Daar dragen wij ons steentje aan bij, maar de bijdrage van STL en de school zijn minstens zo belangrijk. We zijn als drie-eenheid ijzersterk en behoorlijk succesvol met het opleiden van leerlingen. Dat smaakte naar meer. Dit jaar zijn we daarom ook op onze vestiging in Bergen op Zoom gestart met het opleiden van leerlingen. Natuurlijk werk ik weer samen met STL, dus de successen uit het Noorden gaan we hier dik evenaren.’