Als we Mike spreken, rijdt hij net twee weken als zelf­standig chauffeur op een trekker-oplegger. ‘De eerste keer ging er een mentorchauffeur mee. Die vond het allemaal zo goed gaan, dat ik meteen daarna alleen op pad mocht. Of dat spannend was? Best wel, maar het ging allemaal goed. Ze hadden een makkelijke rit voor mij uitgezocht. Een volle trailer naar Eindhoven rijden, loskoppelen en met een lege trailer terug naar Wormerveer. Er zat geen tijdsdruk op. En als het niet lukte, mocht ik bellen.’
 
GOEDE FINANCIËLE REGELING
Mike volgt de chauffeursopleiding aan het Regio College in Zaandam. Hij hoeft alleen nog maar een proef van bekwaamheid te doen. Dan heeft hij het diploma op zak, evenals de rijbewijzen B, C en E. Mike: ‘De rijbewijzen heb ik met subsidie van het Sectorinstituut gehaald. Daarvoor bestaat een goede financiële regeling met heel gunstige voorwaarden. Een klein deel van de kosten wordt op je loon ingehouden. Maar daarvan merk je eigenlijk niks.’
 
BAKWAGENS RANGEREN
Een leerwerkplek vond hij uiteindelijk bij St vd Brink. Dat was overigens niet makkelijk. Eigenlijk was er geen plek voor Mike, maar zijn vader deed een goed woord­je voor hem. Mike: ‘Hij werkt al jaren bij St vd Brink als chauffeur. Ja, ik kom uit een echt chauffeursnest. Mijn opa reed ook op de vrachtwagen.’ Mike begon in de loods met het in- en uitladen van vrachtwagens. Hij leerde er rijden met een heftruck en een reach-truck. Toen hij eenmaal zijn C-rijbewijs had, mocht hij ’s avonds de bakwagens voor het dock rangeren. Mike: ‘Loodswerk is een nuttige opstap voor een chauffeur. Zo leer je het vak al doende goed kennen.’
 
VOLLEDIG VRIJ
Werken bij St vd Brink is hartstikke leuk, zegt Mike. ‘Ik ben echt blij met mijn baan straks. Lekker de radio aan onderweg, je ziet wat van ons land en je bent volledig vrij als je je werk netjes doet. Bovendien kan je bij dit bedrijf alle kanten op. Er wordt van alles vervoerd. Mooi toch?’