Hoe kun jij laaggeletterden een helpende hand bieden?

Hoor jij bepaalde medewerkers of collega’s herhaaldelijk zeggen dat ze hun bril zijn vergeten of een slordig handschrift hebben? Wellicht is het een idee om met hen het gesprek aan te gaan. Je kunt iemand vragen in hoeverre lezen en schrijven lastig is, bijvoorbeeld ‘Heb je wel eens moeite met…?’ Veel laaggeletterden schamen zich voor hun probleem. Het is dus heel belangrijk om het probleem bespreekbaar te maken.  Maak van laaggeletterdheid verleden tijd!
Vertel hem of haar:
  • Dat hij/ zij zich niet hoeft te schamen;
  • Dat hij/ zij nooit te oud is om te leren;
  • Dat er speciale cursussen voor volwassenen zijn (in kleine groepen of zelfs één-op-één);


Tips vanuit STL experts:


1. ​Informeer jezelf

Zorg dat je genoeg kennis hebt over laaggeletterdheid. Gebruik bijvoorbeeld de e-learning module Aanpak van Laaggeletterdheid van Stichting Lezen en Schrijven.


2. Let op (non-verbale) signalen

Laaggeletterden geven niet snel toe dat ze moeite hebben met lezen en schrijven. Vaak schamen ze zich. Ze gebruiken smoesjes om onder het lezen en schrijven uit te komen. Soms zie je het ook aan non-verbale signalen. Bijvoorbeeld als iemand lezen vermijdt. Of zijn of haar ogen niet over de tekst bewegen. 


3. Stel de juiste vragen

Vraag niet: ‘Ben je laaggeletterd?’ Maar stel vragen eromheen. Zoals: ‘Doe je je post altijd helemaal zelf?’ ‘Zijn er mensen die jou helpen als je brieven krijgt?’
Zo krijg je inzicht in de taalvaardigheid van je werknemer of collega. En kun je je gevoel checken.


4. Zorg dat het onderwerp normaal wordt (ook voor jezelf)

Maak het onderwerp niet te zwaar. In Nederland zijn 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Geef iemand niet het gevoel dat het raar is dat hij of zij moeite heeft met lezen of schrijven. Stel ze juist op hun gemak. Door te zeggen dat het oké is om vragen te stellen en dat hij of zij zich niet hoeft te schamen.


5. Neem de tijd

Als je weet dat je collega of medewerker moeite heeft met lezen of schrijven, plan genoeg tijd in als je met elkaar in gesprek gaat. Geef niet te veel informatie tegelijk. En herhaal veel.


6. Schakel hulp op maat in

Wil je medewerker of collega iets doen aan zijn of haar laaggeletterdheid? Dan kun je hem naar allerlei plekken verwijzen. Zoals een taalhuis. Hier helpen vrijwilligers hem of haar verder. Via onze pagina ‘aan de slag met laaggeletterdheid’ kun je geschikte partners vinden.