Mensen die (grote) moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen kunnen best functioneren. Maar vaak beheersen ze de taal te beperkt om voldoende mee te doen in de maatschappij. 

De bediening van telefoons en apparaten, maar ook het goed begrijpen van veiligheidsvoorschriften op de werkvloer, is voor circa 15.000 werknemers in transport en logistiek een groot probleem. De juiste weg vinden (het navigatiesysteem instellen en de juiste straat intoetsen), de werkinstructies goed begrijpen of zelfs de ondertiteling bij een veiligheidsfilmpje niet bij kunnen houden, zijn maar een paar voorbeelden uit de dagelijkse praktijk.

Stel, je hebt op de werkvloer een goede logistiek medewerker rondlopen, die de vorkheftruck als voertuig uitstekend beheerst, maar
  1. de handleiding niet gebruikt, omdat hij deze niet kan lezen;
  2. de veiligheidsvoorschriften niet volgt, omdat hij ze niet begrijpt;
  3. contracten van personeelszaken ‘thuis wel leest’;
  4. afspraken niet opschrijft;
  5. moeite heeft met het formuleren van zinnen of vragen.
De veiligheid van het bedrijf kan hierdoor in gevaar komen.
Hoe is de situatie in de logistiek en transportsector? Lees hier de factsheet

Jouw bedrijf is dus gebaat bij taalvaardige werknemers. Dat biedt meer veiligheid voor de werknemer en zijn omgeving op de werkvloer. Werknemers zijn breder en duurzamer inzetbaar wanneer hun basisvaardigheden op orde zijn.
Taalvaardigheid leidt tot:
  • meer veiligheid op de werkvloer;
  • een bredere inzetbaarheid en grotere productiviteit van werknemers;
  • het volgen van (vak)scholing waar taalvaardigheid voor nodig is, kan lastig of zelfs onmogelijk zijn als iemand de (schriftelijke) taalvaardigheid onvoldoende beheerst;
  • vermindering van ziekteverzuim; het niet (goed) kunnen lezen van medicijnbijsluiters en voedingsinformatie kan leiden tot meer ziekte of een ongezonde leefstijl;
  • betere communicatie met klanten en tussen collega’s onderling;
Laaggeletterdheid bij collega’s herkennen, en aanpakken? Lees hier meer.