19 september 2018

Sectorinstituut Transport en Logistiek volgt in de ‘Sectormonitor' ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek. In 2018 houdt het hoge niveau van het aantal vacatures aan. Ondanks dat er een recordaantal van 147.174 werknemers (+3,9% t.o.v. vorig jaar) werkzaam is in de sector, geven veel ondernemers (37%) aan dat het personeelstekort hun bedrijfsactiviteiten belemmert.

Willem de Vries, directeur Sectorinstituut Transport en Logistiek: " De omzet in het beroepsgoederenvervoer over de weg en logistieke dienstverlening groeit door. Ondernemers zijn positief gestemd en faillissementen zijn op een laag niveau. Maar de arbeidsmarkt is gespannen. In het 2e kwartaal van 2018 blijft het aantal openstaande vacatures op een hoog niveau. Door deze ontwikkelingen nemen de zorgen onder ondernemers over een personeelstekort toe. De sector werft daarom via de campagne www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl veel extra chauffeurs voor de sector. Daarnaast zijn er ook veel vacatures voor andere beroepen in transport en logistiek." 

Meer arbeidsmarktontwikkelingen

In deze Sectormonitor zien we verder de volgende arbeidsmarktontwikkelingen:

  • Het aantal bedrijven, werknemers en chauffeurs blijft toenemen.
  • Het aantal werknemers stijgt nu 17 kwartalen op rij.
  • De instroom werknemers in sector blijft op hoog niveau met een piek op 21 jaar.
  • De piek voor uitstroom ligt op 66 jaar.
  • Het aandeel oproepkrachten neemt af, zowel onder chauffeurs als niet-chauffeurs.
  • Het aandeel parttimers stijgt.
  • De gemiddelde leeftijd van chauffeurs blijft oplopen (44,8 jaar).
  • De gemiddelde leeftijd van werknemers niet-chauffeurs is stabiel (43,6 jaar).

Benieuwd naar meer cijfers?
Klik hier voor de Sectormonitor 2e kwartaal 2018.

De kracht van samenwerking

In de Sectormonitor worden arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De Sectormonitor komt tot stand in samenwerking met de sociale partners Transport en Logistiek Nederland, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van het Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij financiële bijdrages van SOOB.