Het is steeds lastiger om nieuwe geschikte vrachtwagenchauffeurs te vinden. Dat zegt Marianne de Winter van De Winter Logistics. ,,Dit voorjaar hadden we het voor het eerst serieus moeilijk om alles rond te krijgen."

In de piek van het sierteeltseizoen, het voorjaar, moeten altijd alle zeilen worden bijgezet om alles van A naar B te vervoeren. Maar voor het eerst kampte De Winter Logistics met een personeelstekort. ,,Uiteindelijk hebben we chauffeurs moeten inhuren die je liever niet had willen inzetten'', zegt Marianne de Winter.


Ziekteverzuim

,,Je ziet gewoon dat er een probleem dreigt. Steeds minder mensen willen chauffeur worden en ondertussen vergrijst ons huidige bestand chauffeurs. Dat brengt bijvoorbeeld meer langdurig ziekteverzuim met zich mee. Daarom proberen we mensen van ons kantoor te laten doorstromen naar de wagens. Daarna zouden ze weer door kunnen naar de planningafdeling. Zo bied je mensen doorgroeimogelijkheden. Ook proberen we de vacatures te vervullen via MVO Westland, dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan helpt."

Vorig jaar kondigde de branche-organisatie al aan om 2.000 jongeren een opleiding met baangarantie aan te bieden. Inmiddels zijn er 800 mensen aan het werk gezet. ,,Tot 2020 moeten er elk jaar 2.000 nieuwe chauffeurs bij komen'', zegt een woordvoerder van de ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). De arbeidsvraag groeit namelijk harder dan het aanbod. ,,De helft van de chauffeurs proberen we binnen te krijgen via een zij-instroomproject. De andere helft zijn jongeren."


Stabiel

Over die laatste groep is wel positief nieuws te melden. Hoewel er elk jaar minder jongeren op de arbeidsmarkt komen, is het aantal jongeren dat kiest voor een leven als trucker stabiel gebleven. ,,Het blijft gelukkig een beroep dat aanspreekt'', zegt een woordvoerder van het Sectorinstituut Transport en Logistiek.

Uit recente cijfers van de Rabobank blijkt dat er een lichte volumegroei te zien is en dat vooral de binnenlandse transportmarkt de komende tijd zal profiteren van de economische groei. 'Binnen het wegtransport blijven de marktomstandigheden uitdagend door tarievendruk en een toenemende complexiteit in de bevoorradingsketen', aldus het rapport.


Vrouwen

Een bijkomend probleem in Westland is om de nachtploeg vol te krijgen. ,,De sierteelt is één van de weinige sectoren waar we nog met een nachtploeg mogen werken'', zegt Marianne de Winter. ,,Dat zijn dus mensen die alleen maar in de nacht werken. Maar het is ingewikkeld om daar mensen voor te vinden. Vanaf buiten is er bijna geen aanbod."

Een ander aandachtspunt van De Winter is het aantal vrouwen in de sector. Verwoede pogingen om het percentage vrouwen omhoog te brengen, brachten tot nu toe niets op.