Door Algemeen Dagblad - Bart van Eldert op 26 oktober 2016

Guido van Veen steekt graag de handen uit de mouwen. Opgeleid als timmerman werkte hij als zelfstandige. Dat was geen vetpot in de crisistijd. Nu timmert hij alweer een jaar aan de weg als vrachtwagenchauffeur.
 

Mooi werk

De 33-jarige zijinstromer is een van de honderden die nieuw zijn in dit beroep. ,,Het leek me altijd wel mooi werk, maar zo'n rijbewijs is niet goedkoop. Natuurlijk heb ik spaargeld, maar dat bewaar je toch voor als de wasmachine eens kapotgaat", vertelt hij.
 

Baangarantie

De kans kwam toen zijn moeder vorig jaar in deze krant las over een gesubsidieerd banenplan voor maar liefst 2.000 chauffeurs. Dat rijbewijs, met ook nog eens een baangarantie, daar ging Guido van Veen voor. Nu werkt de zijinstromer bij Van Vliet Transport in IJsselstein, dat met zo'n 70 vrachtwagens de Benelux doorkruist.
 

Transport en Logistiek

Het banenplan komt van werkgevers en werknemers in de transportsector. Zij werken samen in het sectorinstituut Transport en Logistiek. Met minister Asscher van Sociale Zaken spraken ze indertijd af om in 2017 2.000 nieuwe chauffeurs aan een baan en een diploma te hebben geholpen. Werklozen met een uitkering en zijinstromers zijn welkom. Transportbedrijven schieten de opleiding voor en krijgen later het grootste deel terug uit subsidie. Leerlingen betalen meestal niet meer dan 750 euro voor de rijopleiding. En het loopt storm, van twintigers tot zestigers met vooral een achtergrond in de handel, de industrie en de bouw. Maar ook een onderwijzer, agenten en boeren stappen in de vrachtauto.
 

Vuilniswagen

Die 2.000 banen, daar blijft het niet bij, voorspelt directeur Willem de Vries van het sectorinstituut. ,,Het worden er méér. De vraag neemt enorm toe. Er is overal in het land werk, van distributiecentra tot de vuilniswagen. Ik ken een bedrijf dat net een actie is gestart om in 100 dagen 100 chauffeurs te krijgen. Er is nieuw werk en daarnaast kent de chauffeurswereld veel ouderen. Die gaan de komende jaren met pensioen."
 

Rijtest

Strakke organisatie en serieuze selectie zijn volgens Willem de Vries de verklaring voor het succes. Het sectorinstituut heeft een groot netwerk van bedrijven die klaarstaan voor sollicitatiegesprekken. Ook kan er snel worden geschakeld met 100 rijscholen. Daarnaast wordt er elke week op voorlichtingsavonden serieus met die koks, werklozen en bouwvakkers gesproken. De Vries: ,,Je moet de taal goed spreken en kunnen leren voor het diploma. Je moet goed met klanten kunnen praten, dus we nemen geen schreeuwerige types aan. En je krijgt een rijtest. Een instructeur ziet in een half uur wel of je er gevoel voor hebt. We krijgen ook steeds meer allochtonen en - in mindere mate - vrouwen. Dat vind ik mooi."
 

Flexwerk

De belangstelling blijft groot, ook nu de werkloosheid afneemt. De Vries: ,,Het is ook de werkzekerheid. Je hebt gewoon een veel betere positie op de arbeidsmarkt. Veel mensen zijn flexwerk zat, hoor ik op de voorlichtingsavonden." Een chauffeur kan op den duur bruto 2.300 euro mee naar huis nemen, en dat is nog zonder overuren en toeslagen.
 

Vrijheid

Van timmerman naar trucker was voor Guido van Veen wel even een overgang. Stressvrij blijven als je 25 keer achter elkaar op tijd bij de klant wilt zijn, was even wennen. ,,Die knop moest om. Ik vind het heerlijk om veel alleen te werken. Transporteurs zoeken ook mensen die dat aankunnen en niet de hele dag aan de lijn hangen om te vragen wat ze moeten doen. Als zelfstandige was ik gewend dingen zelf op te lossen. Ik vind die vrijheid heerlijk."
 

Truckambassadeur

Hij is inmiddels zelfs truckambassadeur geworden. Hij neemt bij het nog steeds groeiende Van Vliet Transport nu regelmatig nieuwsgierige zijinstromers mee op de vrachtwagen om te laten zien wat het werk inhoudt.
 

Trailer

,,Ook zij komen uit heel andere beroepen. Zo zien ze hoe het laden en lossen werkt. En we praten over hoe de rijopleiding is. Zelf doe ik over twee weken nog examen voor het rijden met een trailer. Zij worden misschien straks nieuwe collega's. Ik vind het motiverend om te doen. En het is leuk dat ik nu al zo word gewaardeerd in het bedrijf."

Bron: Algemeen Dagblad, 25 oktober
Geschreven door Bart van Eldert

 

Ook chauffeur worden?

Klik hier voor meer info?