4 maart 2020

Op dit moment staan alleen al op de vestiging Bodegraven negen mannen en vrouwen in de startblokken om opgeleid te worden tot vrachtwagenchauffeur. Vestigingsmanager Robert van Dam: ‘De succesfactor is de perfecte samenwerking met STL.’

Steenbergen Transport is gespecialiseerd in 24-uursdistributie binnen de Benelux. De vijf vestigingen in Nederland en België zetten dagelijks circa 250 transporteenheden in om klanten uit onder meer de auto-industrie snel van dienst te zijn. Dat lukt mede dankzij de inzet van steeds meer zij-instromers. ‘Wij waren een van de eerste transportbedrijven die meededen aan het zij-instroomproject van STL’, zegt Robert van Dam. ‘Inmiddels weten we uit ervaring dat zij-instroom een prima manier is om aan goede chauffeurs te komen. Alleen al op mijn vestiging werken zo´n dertig chauffeurs die de afgelopen jaren zijn gestart als zij-instromer.’
 

Vertrouwensband

Een goede selectie is volgens Van Dam cruciaal voor een succesvolle inzet van zij-instromers. ‘Dat wordt werkelijk uitstekend gedaan door STL. Er zijn meerdere selectiegesprekken en een uitgebreide testdag waarop een kandidaat zich moet bewijzen. Wie er niet doorheen komt, valt af. Natuurlijk spreken wij de kandidaten ook zelf, en we laten hem of haar al in een vroeg stadium een dagje meerijden met een ervaren chauffeur om even te proeven van de fijnmazige distributie. Is de kandidaat daarna nog steeds enthousiast, en heeft onze chauffeur een positieve indruk gekregen, dan gaan we door met de procedure. Zo niet, dan stoppen we. In het verleden zijn we weleens soepeler geweest. Maar daar werd uiteindelijk niemand blij van. Nu volgen we strak de procedure van STL en krijgen we altijd geschikte kandidaten aangeleverd. De samenwerking met STL is heel prettig. We hebben in de loop der jaren echt een vertrouwensband opgebouwd en weten wat we aan elkaar hebben.’
 

Druk opvoeren

Is de kandidaat eenmaal door de selectieprocedure, dan volgt een baangarantie voor een jaar en kan een deels door SOOB gesubsidieerde rijopleiding starten. Van Dam: ‘Of dat weer een nieuw struikelblok is? Er zakt weleens iemand voor een examen, maar nagenoeg iedere zij-instromer die door de selectie komt, behaalt uiteindelijk zijn C-rijbewijs. Daarna behalen de meesten hun E achter C. Dan kan het echte werk beginnen. Eerst een paar dagen meerijden, dan alleen de weg op met niet al te veel adressen, en daarna voeren we de druk geleidelijk op.’
 

Geweldige chauffeurs

Zij-instromers zijn een relatief nieuw fenomeen. Het zijn mensen die de transportwereld vaak niet vanuit familie- of vriendenkring kennen en onvoldoende opleiding hebben genoten voor het vak van chauffeur. Toch werkt het, met enige inspanning. Robert van Dam: ‘Er zijn zoveel mensen die na jaren uitgekeken zijn op hun werk en een nieuwe droom in het transport zoeken. Ik vind het iedere keer weer een uitdaging om juist van die mensen geweldige chauffeurs te maken. Ja, dat is echt leuk.’
 
In 2020 stelt de transportsector opnieuw subsidie beschikbaar om 2.000 nieuwe chauffeurs op te leiden via doorstroom en zij-instroom. Hiermee ondersteunt SOOB werkgevers en werknemers in hun verdere groei en ontwikkeling.

Meer weten? Klik hier.