Hij zag meteen een gouden kans. Jary: ‘Ik werkte als B-rijbewijschauffeur op de bestelbus. Leuk werk hoor, maar ik wilde vooruit. Alleen het geld om zelf de noodzakelijke rijbewijzen te behalen, had niet. Nou, dan komt zo’n subsidie goed uit.’
 
Na zijn vondst op het internet bezocht Jary de eerstvolgende informatieavond van STL, de organisatie die de subsidieregeling uitvoert. Jary: ‘Ze vertellen je daar alles over het chauffeursvak en je krijgt een gesprek met een van de adviseurs. De volgende stap is zelf een baan zoeken als vrachtwagenchauffeur. Ik zag de wagens van Steenbergen Transport regelmatig voorbijkomen. Die zien er goed uit. Dus leek mij dat een goed bedrijf.’

Best spannend

‘Ik heb een mail gestuurd en ik mocht langskomen’, vervolgt Jary. ‘Daarna volgde nog een gesprek en toen zagen ze het best zitten met mij. Ik moest nog wel deelnemen aan de testdag van STL. Dat was echt een voorwaarde. Je wordt getest op reactiesnelheid, taalniveau, rijvaardigheid en leervermogen. Als ik niet zou slagen, zou het feest niet doorgaan. Best spannend, maar alles ging gelukkig goed. Steenbergen had zich niet vergist in mij.’

Meteen een baan

Normaal start je nieuwe carrière als vrachtwagenchauffeur pas als je klaar bent met je rij-opleiding. Bij Jary liep het net iets anders. Steenbergen Transport bood hem meteen een baan aan. Niet op de vrachtwagen natuurlijk, maar wel in zijn oude vak als B-rijbewijschauffeur. Jary: ‘Prachtig natuurlijk want zo leer ik het bedrijf alvast een beetje kennen. Het bevalt mij trouwens prima hier en ik hoor dat ze ook best tevreden zijn over mij.’

Een uitdaging

Met de rij-opleiding loopt het ook voorspoedig voor Jary. Hij heeft al twee van de drie theorie-onderdelen voor het C-rijbewijs afgerond. Jary: ‘Nog een deel te gaan, dan kan ik starten met de praktijk. Als ik ook daarvoor slaag, heb ik het C-rijbewijs en kan ik bij Steenbergen meteen aan de slag op de bakwagen. Uiteindelijk ga ik natuurlijk voor het CE-rijbewijs. Want zeg nou zelf, wat is er mooier dan een grote glimmende truck? Het is echt een uitdaging om met zo’n wagen goed te leren manoeuvreren.’

In 2020 stelt de transportsector opnieuw subsidie beschikbaar om 2.000 nieuwe chauffeurs op te leiden via doorstroom en zij-instroom. Hiermee ondersteunt SOOB werkgevers en werknemers in hun verdere groei en ontwikkeling. Meer weten? Klik hier.