‘We wisten dat we goed bezig waren’, zegt Delphine Slootmaker, senior manager operations, ‘maar niet precies hoe goed. Een second opinion van het Sectorinstituut lag daarom voor de hand. Dat leidde tot verrassende resultaten.’
 
Delphine Slootmaker is bij FedEx Express verantwoordelijk voor de regio Noord Nederland. Zij geeft leiding aan zo’n 200 medewerkers, voornamelijk koeriers. ‘FedEx is het grootste expresvervoerbedrijf ter wereld. We hebben een naam hoog te houden als het gaat om goed werkgeverschap en duurzame inzetbaarheid. Mensen maken het verschil in onze branche. Onze filosofie is dat alleen goede, tevreden medewerkers een optimale service kunnen leveren, wat uiteindelijk het bedrijf ten goede komt. In drie woorden: People, Service, Profit. Daarom hechten we waarde aan een duurzame arbeidsrelatie - iedereen werkt bij ons op contract - en besteden we op alle fronten aandacht aan duurzame inzetbaarheid. Of dat genoeg is? Dat wilden wij ook weleens weten. Daarom hebben we twee jaar geleden bij het Sectorinstituut aangeklopt voor een second opinion.’
 

Een objectieve blik

De vraag van Slootmaker was: kan het beter? Eigen onderzoek leverde geen verbeterpunten op. Medewerkers van de operationele afdeling in haar regio waren dik tevreden. Voor Slootmaker was dat oordeel echter niet voldoende. ‘Je wilt vooruitkomen en dan is het altijd goed om een deskundige externe partij objectief naar je beleid te laten kijken. Het Sectorinstituut heeft dat gedaan met een collectieve inzetbaarheidscheck op anonieme basis, waaraan medewerkers vrijwillig konden deelnemen. Grootste verschil met ons eigen onderzoek was dat de vragen persoonlijker waren, dieper ingingen op de leef- en privésituatie. Het oordeel over ons beleid was wederom positief, maar er was wel iets opmerkelijks aan de hand. We bleken meer rokers te hebben dan gemiddeld in het transport. Bovendien kon het eten wel wat gezonder en meer beweging konden we ook gebruiken. Er was kortom werk aan de winkel.’
 

Succesverhalen delen

Het verhaal dat volgt, staat bol van de activiteiten. Medewerkers die dat wilden kregen begeleiding van een coach, diëtist of fysiotherapeut. Workshops werden aangeboden, managers werden getraind, Stoptober was opeens een hot item en de inhoud van de snoep- en drankautomaten werd voor de helft vervangen door een gezond alternatief. Medewerkers werd gevraagd hun succesverhalen te delen. En dat gebeurde volop. Slootmaker: ‘Een aantal mensen is flink afgevallen, soms wel 25 kilo. Ik hoor dat meer medewerkers op de fiets naar het werk komen en sommigen zijn gestopt met roken. Gezondheid en stress zijn inmiddels onderwerpen die normaal besproken worden op de werkvloer. Of de acties nog meer effect hebben gehad, weet ik niet. Alles gebeurt immers op anonieme basis. Dat is de kracht van deze aanpak. We hebben het Sectorinstituut onlangs een herhaalcheck laten doen. De resultaten zijn nog niet bekend, maar ik denk dat we op de goede weg zijn. En als dat niet het geval is, scherpen we de actieplannen verder aan. Weet je wat het is? FedEx wil de beste werkgever zijn en blijven. Dat kan alleen als je intern de zaken honderd procent op orde hebt.’