Piet van der Stel, directeur van 2W Logistiek: ‘Het is geen bewuste keuze geweest om met Wajongeren te gaan werken. Op een gegeven moment kwam er een kandidaat op ons pad.'


Begeleiding doorslaggevend

Dimitri zat op een school voor speciaal onderwijs. Vanuit zijn school kwam de vraag of wij een werkplek voor Dimitri beschikbaar wilden stellen. Na onze aanvankelijke terughoudendheid, was de aangeboden begeleiding op de werkvloer voor ons reden om met Dimitri te gaan werken. De inzet van Dimitri was ook welkom vanwege een intern project, Duurzame Inzetbaarheid. Onze chauffeurs maken lange en fysiek zware dagen. We kunnen ze ontlasten door hun vrachtwagen te laden terwijl zij even pauze kunnen nemen. '
 

Structuur is belangrijk

'Naast de professionele begeleiding vanuit de school, is er ook intern toezicht. De transportcoördinator, maar ook de chauffeurs zelf, moeten Dimitri zoveel mogelijk structuur geven maar vooral ook corrigeren wanneer het enthousiasme de overhand krijgt. De lading van onze auto’s moet volgens bepaalde richtlijnen worden geplaatst, anders is er een risico dat de lading gaat 'bewegen'. Van de richtlijnen mag dus niet worden afgeweken.'

Van der Stel benadrukt dat Dimitri een collega als alle anderen is. ‘Wij benaderen Dimitri niet als een 'speciale' collega. Hij wordt betrokken in alle sociale lagen van het bedrijf. Naast complimenten geven wij Dimitri ook feedback op zijn werk als dingen anders of beter kunnen. Dat varieert van terechtwijzingen tot hele gerichte adviezen.’
 

Loonsubsidie telt mee

Over de meerwaarde van het inzetten van een Wajongere is Piet duidelijk. ‘Enerzijds is er het kostenaspect. Een Wajongere is niet al te duur voor een onderneming. Er vindt een regelmatige UWV toets plaats die dan leidt tot loonsubsidie. Anderzijds is Dimitri voor ons bedrijf, min of meer ongewild, onderdeel van een sociaal arbeidsproject. De collega-chauffeurs zijn content over zijn aanwezigheid en de meesten onderschrijven het sociaal werkgeverschap.’

De inzet van Dimitri bij 2W getuigt van gezond realisme. ‘Juist door hun 'rugzakje'kunnen deze medewerkers niet zonder meer als bijrijder fungeren. Het lossen bij een supermarkt vereist skills, Wij werken bijvoorbeeld met wagens met een hydraulische laad/losklep. Je moet weten hoe je die bedient. En er is een scherpe focus nodig gedurende langere periode. Dat kan niet iedereen opbrengen en dat vraagt om goede begeleiding’, weet Piet uit ervaring.

2W Logistiek is een jonge onderneming, opgericht in 2009 en voortgekomen uit twee oude Zeeuwse transportbedrijven, van der Wekken en Wondergem. Naast de retaildistributie is 2W een grote speler in de bevoorrading van horeca in Zuid West Nederland met als specialisme de bevoorrading van ruim 80% van de strandpaviljoens.