‘De consumptie stijgt, maar de chauffeurs zijn op’, zegt directeur Tjebbe Nabuurs. ‘We bewandelen alle wegen om aan goede mensen te komen. Voor de korte termijn bieden zij-instromers de beste oplossing. Daarvoor werken we nauw samen met het Sectorinstituut.’

Nabuurs behoort met 23 vestigingen en 1.100 medewerkers tot de grootste logistieke dienstverleners van Nederland. Het bedrijf werkt voornamelijk samen met grote producenten in de foodsector en verzorgt de distributie van producten naar onder andere retailers, distributiecentra en horeca. Bij alle bedrijfsonderdelen worden nu zij-instromers ingezet.


Wat is het voordeel van zij-instromers?

‘Ze zijn snel inzetbaar en dragen zo direct bij aan de oplossing van het chauffeurstekort. Dat is een groot voordeel. Na het eerste gesprek duurt het ongeveer tweeënhalve maand inclusief vervolggesprekken, testen en rijopleiding voordat ze inzetbaar zijn. Dat is wel op z’n snelst hoor. Ter vergelijking: bij een BBL’er duurt het al gauw meer dan twee jaar.’
 

Hoeveel zij-instromers heeft Nabuurs in dienst?

‘Op dit moment 32. Maar we zijn nog volop aan het werven. Dat doen we zelf, maar ook samen met het Sectorinstituut dat vorig jaar een zeer goede campagne is begonnen om zij-instromers voor het transport te interesseren. De samenwerking met het Sectorinstituut verloopt prima. Zij werven, selecteren en testen de mensen. Bovendien verzorgt het Sectorinstituut de subsidie voor de rijopleiding van de zij-instromer. Die subsidie is heel aantrekkelijk.’


Hoe komt Nabuurs in contact met deze doelgroep?

‘Een deel meldt zich spontaan bij ons aan, de rest komt binnen via het Sectorinstituut. Mensen die zich direct bij Nabuurs melden, screenen we vaak eerst zelf. Daarna gaan ze voor alle zekerheid nog even langs het Sectorinstituut. Dat helpt. Dan weten we echt zeker dat ze over de juiste rijvaardigheid en motivatie beschikken. De zij-instromers waarmee we via het Sectorinstituut in contact komen, zijn al gescreend. Daar hebben we goede ervaringen mee. Ze worden bijna allemaal door ons geschikt geacht om chauffeur te worden.’
 

Wat voor type chauffeur is de zij-instromer?

‘De mensen die ik ontmoet na de screening, zijn heel gemotiveerd en afkomstig uit verschillende branches. Ze kiezen om uiteenlopende redenen bewust voor het chauffeursvak. Ik merk dat ze daar goed over hebben nagedacht. Het zijn ook mensen met verantwoordelijkheidsgevoel, en ze weten van aanpakken. Deze eigenschappen zijn bij Nabuurs een belangrijke voorwaarde.’
 

Is er veel belangstelling om chauffeur te worden bij Nabuurs?

‘Absoluut. Het blijft voor velen een aantrekkelijk beroep. En terecht. De subsidie op de rijopleiding biedt natuurlijk een mooie steun in de rug. Wat ook heeft geholpen om mensen over de streep te trekken, is de samenwerking met opdrachtgevers als Sligro en Albert Heijn. Met deze sterke namen in de markt zijn wij in staat een goed leerplan te bieden. Gedurende de opleiding tot chauffeur wordt er bijvoorbeeld al in het warehouse gewerkt. Hierdoor leren zij-instromers onze eigen bedrijfsprocessen of de processen bij onze klanten al kennen voordat ze de wagen op gaan.


Wat is het verschil tussen een BBL’er en een zij-instromer?

‘Die twee groepen zijn niet te vergelijken. Een BBL’er kan je twee jaar lang kneden in de organisatie. Dat is een voordeel. Een zij-instromer is iets ouder en heeft al een arbeidsverleden. Dat is weer een ander voordeel. Nabuurs zet overigens ook vol in op BBL’ers. Die hebben we net zo hard nodig als zij-instromers, alleen bieden zij geen directe oplossing op korte termijn.’
 

Lossen zij-instromers het chauffeurstekort op?

‘Nee, helaas. Daarvoor moeten we echt álle zeilen bijzetten. Nabuurs richt zich nu op alle mogelijkheden: zij-instroom, BBL en doorstroom binnen onze eigen organisatie. Ook kijken we naar wat chauffeurs belangrijk vinden als secundaire arbeidsvoorwaarde. Zo maken we het onze chauffeurs steeds makkelijker om bijvoorbeeld parttime te werken. We bewandelen alle wegen om goede chauffeurs aan te trekken en vast te houden.’
 

Had de sector het tekort niet eerder kunnen voorzien?

‘We zagen het probleem wel aankomen, maar vóór 2015 was er totaal geen behoefte aan extra chauffeurs. En waarom zou je chauffeurs gaan opleiden als je geen werk hebt? We moeten nu in hoog tempo mensen gaan opleiden. Het is niet anders. Op korte termijn lossen we het probleem daarmee niet helemaal op. Maar door nu vol op zij-instromers in te zetten, wordt het probleem vanzelf kleiner en zorgen we voor structureel nieuwe aanwas van chauffeurs in de sector.’