Bentvelzen Transport uit Alphen aan den Rijn zet goed werkgeverschap in als wapen. En dat rendeert. Peter Bentvelzen: ‘We hebben nauwelijks verloop en merken op alle fronten dat we een populaire werkgever zijn.’

Bentvelzen Transport is gespecialiseerd in geconditioneerd vervoer binnen Nederland. Met zo’n 25 wagens en vijftig chauffeurs worden levensmiddelen 24 uur per dag vervoerd. Het bedrijf groeit harder dan de markt. Toch had Peter Bentvelzen, die samen met zijn broer Kees de directie voert, tot voor kort weinig problemen om aan vakbekwame chauffeurs te komen. ‘Vorig jaar hebben we nog een grote advertentie gezet. Dat leverde vijf uitstekende chauffeurs op. Dan mag je niet klagen.’
 

Netjes afscheid nemen

Zo’n advertentie is overigens uitzonderlijk voor het bedrijf. Peter Bentvelzen: ‘Meestal vangen we een groeispurt op door goede uitzendkrachten over te nemen. Zo vangen we ook het verloop op. Dat is vrij laag bij ons. Er gaat wel eens iemand met pensioen. En soms vertrekt een chauffeur om te kijken of het gras bij de buren groener is. Meestal zien we ze weer terug, in het laatste geval al na drie dagen. Wat had die man een spijt! Natuurlijk kon hij opnieuw bij ons in dienst komen. We hadden netjes afscheid van elkaar genomen. Dat helpt. Iedereen kan zich vergissen.’
 

Voor iedereen leuk

Het geheim van zijn personeelsbeleid is volgens Bentvelzen goed werkgeverschap. ‘Chauffeurs moeten zich bij ons thuis voelen. We zijn een laagdrempelig familiebedrijf en menselijk contact vinden we belangrijk. We werken 24/7, maar er is op elke vestiging altijd een planner aanwezig om de chauffeurs op te vangen en te begeleiden. We hebben verzorgd en jong materieel, en minstens zo belangrijk: we zijn net zo flexibel als onze chauffeurs. We werken met roosters, waardoor de meeste chauffeurs een vaste dag vrij zijn in de week. Voor de jongere chauffeurs is dat handig, want kinderopvang is duur tegenwoordig. En voor de wat ouderen is het verstandig, omdat het werk fysiek best zwaar is. We proberen het voor iedereen leuk te houden en willen dat chauffeurs gezond hun pensioen halen. Er is immers ook nog een leven na je werk.’
 

Zij-instromers

Dit jaar merkte Peter Bentvelzen dat zijn uitzendkrachtenstrategie niet meer werkt. ‘De kwaliteit van de chauffeurs die we van ons uitzendbureau kregen, werd steeds minder’, vertelt hij. ‘Daarom zijn we via het zij-instroomproject samen met het Sectorinstituut zelf kandidaten gaan opleiden. We hebben nu acht zij-instromers aan de slag en nog eens zeven in de startblokken staan, omdat we volgend jaar nogal wat groei verwachten. Het zijn stuk voor stuk supergemotiveerde mensen.


Voor het kiezen

Zal ik je eens iets aparts vertellen? Ook zij-instromers hebben het tegenwoordig voor het kiezen. Van verschillende kandidaten hoorde ik achteraf dat ze bij meerdere bedrijven langs zijn gegaan. Ja, daar keek ik nogal van op. Wel mooi dat ze voor ons hebben gekozen. Natuurlijk heb ik gevraagd waarom. Ze vertelden allemaal hetzelfde verhaal: ons personeelsbeleid spreekt aan. Zo blijkt maar weer dat goed werkgeverschap altijd blijft renderen.’