Cargo Terminal Gadering groeit explosief en heeft dringend chauffeurs nodig. Een lastig verhaal, maar sinds enkele maanden is er hoop. ‘De adviseur van het Mobiliteitscentrum van het Sectorinstituut wees mij op het zij-instroomproject. Ik ben helemaal om en ga zelf chauffeurs opleiden’, zegt hoofd personeelzaken Susan Rietveld. ‘Daar bestaat nu nog subsidie voor. Die loopt eind 2017 af. Dit jaar gaan we er dus helemaal voor.’


Goede chauffeurs zijn amper te vinden

Cargo Terminal Gadering (CTG) uit Rotterdam is gespecialiseerd in het laden, lossen en vervoeren van zee(groupage)containers voor expediteurs in de Benelux. Het bedrijf heeft de wind duidelijk mee en groeide de afgelopen zeven jaar van dertig naar 115 medewerkers, waarvan acht chauffeurs. ‘Goede chauffeurs zijn amper te vinden’, vertelt Susan Rietveld. ‘We doen er alles aan en boeken wel resultaat, maar te weinig. We gaan dit jaar het wagenpark verder uitbreiden en kunnen onze huidige wagens veel beter benutten. We hebben de chauffeurs echt hard nodig.’


Dit is onze kans

De redding kwam eind vorig jaar. Rietveld nam contact op met het Mobiliteitscentrum van het Sectorinstituut. In het verleden had ze daar goede ervaringen mee. ‘Ik plaatste er een vacature voor een containerchauffeur. Direct werd ik teruggebeld door adviseur Jacqueline. Zij wees mij op het zij-instroomproject en de zeer aantrekkelijke subsidie die bestaat om werkzoekenden uit andere branches om te scholen naar chauffeur. Toen dacht ik: dit is onze kans. We moeten de chauffeurs zelf gaan opleiden! Ze weten dan meteen waar ons werk uit bestaat en kunnen meegroeien in het bedrijf. Jacqueline heeft mij tijdens het aannametraject geweldig geholpen. Ook met de administratieve afhandeling, al is die niet heel ingewikkeld. De eerste zij-instromer is inmiddels aan de rij-opleiding begonnen. Hij heeft zijn proefperiode in de loods volbracht. De volgende begint 1 februari. Pas als zij ons bedrijf hebben leren kennen en wij overtuigd zijn van hun motivatie en werkhouding, kunnen ze aan hun rijbewijs beginnen.’


IJzeren checklist

Over de voorlichting aan de zij-instroomkandidaten en de selectieprocedure is Rietveld zeer te spreken, zeker na de deelname van CTG aan een wervingsavond in Ridderkerk. ‘Je ziet dan met eigen ogen hoe duidelijk de voorlichting is en hoe de selectie werkt. Ik leer er zelf ook van. Zo werken de selecteurs van het Mobiliteitscentrum met een ijzeren checklist. Dat was nieuw voor mij. Als niet alle hokjes zijn aangevinkt, gaat de kandidaat niet door. Dat is streng, maar goed. Er zaten voor ons trouwens weer een paar prima kandidaten tussen. Ik hoop dat ze door de test komen. In maart is CTG weer van de partij. Dan is de volgende bijeenkomst. Ik heb mijzelf alvast uitgenodigd.’


Beetje balen dat ik niet eerder contact heb gezocht

Susan Rietveld is inmiddels een enthousiaste fan van zij-instromers èn van het Mobiliteitscentrum. ‘Ik heb ontdekt dat de adviseurs veel meer voor CTG kunnen betekenen dan ik dacht. Niet alleen op het gebied van zij-instromers, maar ze hebben onlangs ook een vacature voorzien voor een terminal-trekkerchauffeur en zoeken voor ons nog naar een transportplanner. Ik ben zeer tevreden, alleen baal ik er een beetje van dat ik niet eerder weer contact heb gezocht met het Mobiliteitscentrum van het Sectorinstituut.’