De voordelen zijn legio: chauffeurs wisselen minder snel van baan, blijven tot hun pensioen aan de slag en het langdurig ziekteverzuim loopt terug. De Beelen Groep is een van die bedrijven. Alexander Hammer, corporate recruiter en HR business partner: ‘Dit is niks nieuws voor ons. Het welzijn van onze mensen stond altijd al voorop.’

De Beelen Groep is het grootste duurzame sloopbedrijf van Nederland. Met de meest innovatieve sorteerinstallaties kan het bedrijf bovendien uit meer dan 99% van het afval bruikbare grondstoffen terugwinnen.  Er werken zo’n 350 vaste medewerkers bij Beelen, waaronder 110 chauffeurs die het bouw- en bedrijfsafval naar de verschillende recyclepunten vervoeren. ‘Dat is over het algemeen bepaald geen licht werk’, zegt Alexander Hammer. ‘Als je zo’n vijftien afzetbakken per dag ophaalt, afnet en ledigt, ben je fysiek inspannend bezig. Voor ons was dit jaren geleden al reden om te beginnen met een actief mobiliteitsbeleid.’


Mobiliteitsbeleid:  mogelijkheden benutten

Mobiliteitsbeleid klinkt misschien wat hoogdravend, maar eigenlijk is het allemaal heel eenvoudig, vertelt Hammer. ‘Wij benutten de mogelijkheden binnen ons bedrijf optimaal om onze chauffeurs zo lang mogelijk aan het werk te houden. Dat is maatwerk. Voor de meeste chauffeurs hoeven we niks bijzonders te doen. Ze zijn tevreden en kunnen het werk goed aan. Heeft een chauffeur geen plezier meer in zijn functie of ervaart hij fysieke belemmeringen, dan gaan we op zoek naar een andere taak binnen de organisatie. Meestal lukt dat en behouden we zo een gemotiveerde kracht.’


Overstap naar groot transport

Binnen de Beelen Groep zijn er nogal wat mogelijkheden voor chauffeurs. Hammer: ‘De meeste chauffeurs beginnen op de portaalarmwagen, wat behoorlijk inspannend is met een hoop klim- en koppelwerk. Een stuk lichter is het werken met een haakarm. Rijden op een kraak-perswagen of een mini-kraakpers is fysiek zelfs nauwelijks belastend. Daarop laten we vooral de wat oudere chauffeurs rijden, als zij dat willen natuurlijk. Mogelijkheden zijn er ook als planner of weegmeester, al zijn die natuurlijk beperkt. We hebben zelfs een locatiedirecteur die ooit begonnen is als kraanmachinist. De meeste chauffeurs zullen een kantoorbaan overigens niet als een vooruitgang zien, omdat ze willen groeien in hun eigen vak. Een overstap naar een ander type wagen of naar groot transport ligt als carrièrestap dan meer voor de hand.’


Positief effect

Een van de onmiskenbare pluspunten van intern mobiliteitsbeleid is, dat je mensen langer aan je organisatie bindt. Voor de Beelen Groep is dat een groot voordeel in de huidige krappe chauffeursmarkt, maar niet het belangrijkste. Alexander Hammer: ‘Toen er nog geen krapte was, waren we hier ook al mee bezig. Het welzijn van onze mensen heeft altijd vooropgestaan. Natuurlijk heeft dat een positief effect op de motivatie en de verzuim- en verloopcijfers. Kijk, wij denken duurzaam en willen geen grondstoffen verspillen, laat staan menselijk talent. Ook dat is namelijk circulaire economie.’