‘Jongeren zijn onze toekomst’, zegt HR-manager Sandra Biesen. ‘Bij de ontwikkeling van hun talenten werken we nauw samen met het Sectorinstituut.’

Nabuurs behoort met 23 vestigingen en 1.100 medewerkers tot de grootste logistieke dienstverleners van Nederland. Het bedrijf werkt voornamelijk samen met grote producenten in de foodsector en verzorgt de distributie van producten naar onder andere retailers, distributiecentra en horeca. Bij alle bedrijfsonderdelen worden leerlingen ingezet en begeleid.
 

Hoeveel BBL’ers werken er nu bij Nabuurs?

‘Tot voor kort hadden we ieder jaar zo’n tien tot twintig leerlingen onder onze hoede. Door het chauffeurstekort steken we nu meer tijd en capaciteit in de begeleiding van BBL’ers. De laatste anderhalf jaar hebben we ruim dertig leerling-chauffeurs opgeleid en daarnaast nog 25 andere leerling-medewerkers. Wat mij betreft mogen dat er best meer worden de komende jaren.’
 

Nabuurs heeft een lange traditie als leerbedrijf. Waarom?

‘Het opleiden van jonge mensen past in onze bedrijfscultuur. We zijn al vanaf de oprichting in 1962 een innovatief en dynamisch bedrijf. Dat kan alleen als je de organisatie voortdurend ververst met jong talent. Jongeren kijken met een frisse blik om zich heen en leren op school steeds nieuwe invalshoeken. Daarnaast vinden we het als grote speler in de markt onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om BBL’ers een kans te bieden. 
 

Is het financieel aantrekkelijk om leerbedrijf te zijn?

‘Dat is niet ons primaire doel, maar leerling-medewerkers zijn natuurlijk goedkope arbeidskrachten. Mensen die nog geen vakdiploma hebben, worden vanuit de cao beloond in de instroomschaal.’


Wat leren BBL’ers bij Nabuurs?

‘Dat ligt eraan welke opleiding zij gaan doen. Sommigen volgen hun praktijkopleiding bijvoorbeeld op de afdeling financiën, anderen op customer service of op de planning. Leerling-monteurs brengen we de fijne kneepjes van het vak bij in onze garage. Leerlingen die een logistieke opleiding volgen, beginnen vaak in het warehouse. Een BBL’er loopt dan mee met een ervaren warehouse-medewerker en leert geleidelijk zelfstandig werkzaamheden uitvoeren zoals orderpicken, een trailer laden en lossen, of met een hef-/reachtruck rijden. Leerlingen worden als volwaardige medewerkers behandeld. Als het chauffeursvak echt iets voor ze is, kunnen ze op hun zeventiende beginnen aan het B-rijbewijs en vervolgens doorstromen naar het groot rijbewijs. Leerling-medewerkers kunnen hun rijopleiding, door een bijdrage vanuit SOOB, met subsidie volgen.’
 

Wat is de werkhouding van leerlingen tegenwoordig?

‘Heel verschillend. We proberen vooraf goed in te schatten of een leerling bij ons past. We zoeken mensen die van aanpakken houden en lang niet alle jongeren steken zo in elkaar. Maar ze zijn er nog wel. We stemmen onze wensen af met de adviseurs van het Sectorinstituut. Zij weten precies wat voor medewerkers wij zoeken. Veel leerlingen die wij aannemen, stromen bij ons door naar een vaste baan. Zodra ze hun opleiding hebben afgerond en vakbekwaam zijn, krijgen ze in eerste instantie een tijdelijk dienstverband. Doen ze het goed, dan komen ze bij Nabuurs in vaste dienst.’
 

Hoe komen leerlingen bij Nabuurs terecht?

‘We werven op onze website. Veel leerlingen melden zich ook spontaan, omdat we een goede naamsbekendheid hebben. Of hun ouders doen dat. Tot slot krijgen we heel wat aanvragen binnen via het Sectorinstituut.’
 

Zijn er nog meer voordelen aan de samenwerking met het Sectorinstituut?

‘Het Sectorinstituut werft én detacheert de leerlingen, dus heb je geen werkgeversrisico. Verder begeleidt een van hun adviseurs de leerlingen, waarbij op vaste momenten wordt geëvalueerd en beoordeeld. Ook onze praktijkopleiders worden ondersteund tijdens bijeenkomsten en met opleidingen.’
 

Hoe verhoudt zich het aantal leerlingen tot de behoefte aan chauffeurs?

‘Een BBL-leerling doet er zeker twee tot tweeënhalf jaar over voordat hij (zij) vakbekwaam is en volwaardig ingezet kan worden. Op korte termijn lossen we daarmee de tekorten in de sector dus niet op. Er zijn gewoon te weinig leerlingen geïnteresseerd. We staan gezamenlijk voor de uitdaging om meer jongeren te enthousiasmeren voor een baan in de transport en logistiek. Het is ook een imagokwestie. Wat het Sectorinstituut doet in het zij-instroomtraject, draagt er zeker aan bij om het beroep van chauffeur op de kaart te zetten.’