DB Schenker is een groot bedrijf in de transport en logistiek. We houden ons bezig met alle soorten transporten. Zeevaart, luchtvaart, noem het maar op. We bieden leerlingen een opleiding chauffeur en een opleiding logistiek aan. Leerlingen hebben de praktijk nog nooit van dichtbij meegemaakt. Het zijn jonge mensen die nog niet veel ervaring in het leven hebben. We proberen de leerlingen in een goede sfeer zoveel mogelijk te leren zodat we ze een goede basis mee kunnen geven. Het is fijn om een bijdrage te kunnen leveren aan de vakbekwame persoon die ze worden. Leerlingen worden overal binnen ons bedrijf neergezet. Want we hebben veel werk en afwisselend werk. Ze doorlopen alle processen. Van alles leren ze iets, ook het omgaan met mensen. Ik ben verantwoordelijk voor zo’n vijftig man vast personeel, de leerlingen meegerekend. Iedereen wordt gelijkwaardig behandeld. Iedereen is een collega van elkaar, helpt, luistert en leert van elkaar. Ik ben altijd open en eerlijk tegen mijn leerlingen. Dat zal wel de reden zijn dat ik vorig jaar verkozen ben tot praktijkopleider van het jaar.

“Leerlingen roeren hun mondje wel“

Als praktijkopleider zie ik elk jaar een nieuwe lichting leerlingen voorbij komen. Ik merk dat er dertien jaar geleden een andere cultuur heerste dan nu. Leerlingen waren terughoudender en durfden niet veel te zeggen. Door de jaren heen veranderen de dingen, zo ook de mentaliteit. Leerlingen roeren hun mondje wel. Vroeger was het ook zo dat de urenbriefjes met de hand werden geschreven. Je had veel papierwerk. Het Sectorinstituut gaat met de tijd mee. Ze hebben alles gedigitaliseerd waardoor alles sneller gaat. Zo wordt het een leerbedrijf makkelijker gemaakt.

“Het is financieel aantrekkelijk om met leerlingen te werken”

We zullen een tekort aan chauffeurs krijgen. Dat was toen, en is nu nog steeds, een belangrijke reden om leerbedrijf te worden. Zo kunnen we toekomstige chauffeurs en logistiek medewerkers werven voor ons bedrijf. Van alle leerlingen die we binnen krijgen zijn er altijd een aantal bij die willen blijven. We kunnen kiezen wie we willen behouden en wie niet. Maar negen van de tien keer vloeit er kwalitatief goed personeel uit voort. Dat is voor ons het belangrijkste. Als leerbedrijf krijg je er veel voor terug. Als dat niet zo was waren we er allang mee gestopt. We leren leerlingen al vroeg hoe ze met een bepaalde snelheid goede kwaliteit kunnen leveren. Het is financieel ook aantrekkelijk om met leerlingen te werken. Uiteindelijk zijn ze een stuk goedkoper dan dat we uitzendkrachten inhuren. Door het Sectorinstituut kunnen we veel leerlingen krijgen. We prijzen ons gelukkig dat we uit de Sectorinstituut-vijver mogen vissen.