Samen met mijn collega verzorg ik de opleiding lashing and securing voor leerlingen. Het is een pittig vak, dus een gedegen opleiding is noodzakelijk. Iedereen moet zijn diploma halen anders mag je niet bij ons op het terrein werken. Lashing and securing houd in dat je allerlei soorten lading aan boord van zeeschepen, vrachtwagens en containers vastzet. Het is een veelomvattende opleiding van een jaar. Maar het duurt jaren om dit vak echt onder de knie te krijgen. Er kan veel mis gaan. Bijvoorbeeld het verschuiven van lading kan verstrekkende gevolgen hebben. Geen dag is hetzelfde in dit vak. Je krijgt te maken met andere schepen en verschillende ladingen, bijvoorbeeld ladingen met Lamborghini’s en Ferrari’s. Gemiddeld bieden we leerwerkplekken aan 10 tot 15 mensen. We blijven leerlingen opleiden, ondanks dat het werk afgelopen jaar wat is teruggelopen. Als we in de toekomst groter worden of meer werk binnen krijgen worden de leerwerkplekken vanzelfsprekend ook meer. Gelukkig zie ik wel progressie. De economie is weer aan het opfleuren.

“Behandel iemand zoals je zelf ook behandelt wilt worden”

Leerlingen zijn net kinderen. Je blijft ze altijd in de gaten houden. Waar ze uiteindelijk ook heen gaan, we houden contact. Als je leerlingen goed wilt begeleiden, moet je ze met respect begeleiden. Dat krijg je ook weer terug. Mijn credo is, behandel iemand zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Je moet het een beetje leuk maken voor de leerlingen én jezelf. Dat werpt op den duur zijn vruchten af en heeft op iedereen een positieve uitwerking. Het gaat als een lopend vuurtje dat leerlingen het hier goed hebben. Ook zonen van werknemers willen graag bij ons komen leren en werken. We worden veel gebeld en krijgen veel aanmeldingen binnen sinds we een leerbedrijf zijn. Het werkt als een olievlek. Niet alleen leerlingen horen van ons leerbedrijf. Zelfs in Australië zijn we gevraagd om een presentatie te komen geven aan de Australische vakbonden over het opleiden van leerlingen.

“Een leerling werkt inderdaad in je voordeel”

Een leerbedrijf biedt veel voordelen. Door de vele aanmeldingen kunnen we een zware selectie maken. Zo hebben we het voorrecht om alleen de geschikte leerlingen eruit te pikken. Door het bijwonen van functionering- en evaluatiegesprekken krijg je veel mensenkennis. Je verwerft bepaalde inzichten. Beloven die jongens alleen wat of willen ze zich echt voor honderd procent inzetten? De praktijk leert of ze het woord bij de daad voegen. Leerlingen die blanco binnenkomen kun je ook naar je eigen hand zetten. Je kunt een vakman van ze maken die past binnen je bedrijf. Als je een werknemer met ervaring neemt zit daar een risico aan. Je wilt toch eerst zien hoe hij zich ontwikkelt? Dan blijkt bijvoorbeeld dat hij altijd te laat komt, omdat hij een andere bedrijfscultuur gewend is. Je komt tot de conclusie dat het zo niet blijkt te werken. Uiteindelijk heeft het je dan alleen maar geld gekost. Je kunt dan beter zelf een leerling opleiden én binnen houden. Op de lange termijn, als de leerling een betrouwbare werknemer is geworden die na 20 jaar nog steeds met plezier bij je werkt, heb je je geld meer dan terugverdiend. Een leerling werkt dus inderdaad in je voordeel.