Maurice (27) komt uit een echt chauffeursnest. Zijn vader zit op de wagen en zelf wilde hij van jongs af aan niets liever dan in zijn voetsporen treden. Maurice: ‘Als klein manneke reed ik al met pa mee. Toen ik wat ouder was, mocht ik soms ook met de wagen oefenen op het terrein. Ik vond het allemaal prachtig, maar het geld ontbrak voor de rijopleiding. Zo ben ik verzeild geraakt in allerlei banen. Zonnepanelen plaatsen, rioleringinspectie, koerierswerk, noem maar op en ik heb het gedaan. Maar ja, mijn hart lag ergens anders. Dan zit een carrière er gewoon niet in.’


Kansen pakken

Een goede vriend wees hem op de mogelijkheden die het zij-instroomproject van het Sectorinstuut biedt aan mensen die chauffeur willen worden. Maurice: ‘Zelf had hij die kans meteen gepakt. Hij vond dat het tijd werd dat ik nou ook eens aan mijn toekomst ging werken. Te veel bazen in een te korte tijd, dat is voor niemand goed. Mijn pa en mijn vriendin hebben trouwens ook flink op mij ingepraat. Zo kwam ik dus bij het Mobiliteitscentrum van het Sectorinstituut terecht.’
 

Apetrots

Maurice meldde zich online aan. ‘Daarna ging het eigenlijk best vlot’, vertelt hij. ‘Het kennismakingsgesprek met de adviseur van het Mobiliteitscentrum liep goed, de toets ook, vooral de praktijktest. Het rijden was geen enkel probleem en de instructeur was meteen enthousiast. Zoiets had hij nog nooit meegemaakt. Onder zijn rapport stond: ‘Maurice is een geboren chauffeur.’ Mijn beheersing van het Nederlands en de rekenvaardigheid waren wat minder, maar mijn reactievermogen was bovengemiddeld. Toen ik hoorde dat ik door was, kon ik het niet geloven. Hoe mijn pa reageerde? Joh, hij was echt apetrots.’


Doorzetten

Op zoek naar een werkgever die hem een baan zou willen bieden, kwam Maurice uiteindelijk bij een oude bekende terecht. ‘Toen ik nog koerierswerk deed, had ik al eens bij Van Rooijen gesolliciteerd. Indertijd zonder succes, nu werd ik meteen aangenomen. Ik kan er niet alleen mijn C- maar ook mijn E-rijbewijs halen, precies wat ik wil. En het is nog lekker in de buurt ook. Het is een groot transportbedrijf waar ik veel ervaring op kan doen, want er is allerlei  chauffeurswerk: groupage, bakwagen, distributie, containertransport en er zijn zelfs dertien LZV’s. Mooi is ook dat ik aan de slag kon op de expeditie. Ik heb mijn baan meteen opgezegd. Wat ik nu op de expeditie leer, kan ik later goed gebruiken, vooral op administratief gebied. Ja, het gaat hier lekker, al kan ik niet wachten tot ik de weg op mag. Maar goed, eerst het theorie-examen halen. Dat wordt nog een hele dobber. Het vooruitzicht dat ik straks op zo’n grote vrachtwagen rij, is echter een enorme stimulans om nu keihard door te zetten.’