Het Sectorinstituut Transport en Logistiek gaat dit jaar 1.500 kandidaten werven, selecteren en begeleiden naar een baan als vrachtwagenchauffeur. Voor de helft wordt gemikt op mensen die nu al in de sector werkzaam zijn en zich verder willen ontwikkelen. De andere helft bestaat uit zij-instromers, waarmee de afgelopen jaren al zeer goede resultaten zijn behaald.


MEER INFORMATIE EN AANMELDEN


De transport- en logistieke sector kampt nog steeds met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Tegelijkertijd zijn er veel werknemers in de branche die een nieuwe stap in hun carrière willen zetten. Denk daarbij aan magazijnmedewerkers, beladers of administratief medewerkers. Willem de Vries, directeur van het Sectorinstituut: ‘Die mensen willen we graag ondersteunen in hun ambities. Als zij werken bij een SOOB-bedrijf kunnen zij dit jaar kosteloos een rijopleiding volgen. Er is subsidie beschikbaar om 750 doorstromers op te leiden tot chauffeur.’


Gunstige regeling

Om voor de subsidie in aanmerking te komen, moeten werknemers minimaal een jaar bij een bedrijf hebben gewerkt dat SOOB-premie afdraagt. Daarnaast dienen zij over de juiste capaciteiten te beschikken. Onafhankelijke rijscholen testen de kandidaten onder meer op rijvaardigheid, reactievermogen, competenties en Nederlandse taal. Slaagt de kandidaat, dan ontvangt de werkgever 65% subsidie op de opleidingskosten. De overige kosten zijn voor rekening van het bedrijf. De Vries: ‘Het mes snijdt hier aan twee kanten. Voor wie chauffeur wil worden, is dit een zeer gunstige regeling. Voor bedrijven is het een prachtige manier om snel aan nieuwe chauffeurs te komen en medewerkers langere tijd aan zich te binden.’


Fantastisch beroep

Het Sectorinstituut verwacht dit jaar eveneens 750 zij-instromers te enthousiasmeren voor het vak van vrachtwagenchauffeur. Willem de Vries: ‘De afgelopen twee jaar hebben we aangetoond dat er in ons land duizenden mensen zijn die het chauffeursvak als een droombaan zien. Terecht, want het is een fantastisch beroep dat zekerheid van werk en inkomen biedt. Ook deze mensen willen we opnieuw een kans bieden als zij over de juiste capaciteiten beschikken. Werkgevers ontvangen voor deze groep dit jaar 50% subsidie op de opleidingskosten. Dat is iets minder dan in voorgaande jaren, maar de regeling is nog steeds aantrekkelijk genoeg om gemotiveerde kandidaten tot chauffeur op te leiden.’


MEER INFORMATIE EN AANMELDEN