Gebrek aan capaciteit om zij-instromers te begeleiden, zet bij menig transportbedrijf een rem op de instroom. Het Zeeuwse 2W Logistiek heeft daarvan geen last. Razendsnel worden nieuwe chauffeurs klaargestoomd voor de toekomst. Nog even en dan bestaat bijna twintig procent van de chauffeurs uit zij-instromers. Algemeen directeur Piet van der Stel: ‘We werken gefaseerd en combineren het inwerken met de opleiding. Dat gaat fantastisch.’


Binnen enkele maanden van 85 naar dik honderd chauffeurs

2W Logistiek is een stevige groeier op de Zeeuwse transportmarkt. Het bedrijf is gespecialiseerd in geconditioneerd vervoer en bevoorraadt vanuit de standplaatsen Sluis en Vlissingen horecagelegenheden en strandpaviljoens aan de Zeeuwse en Belgische kust. Heeft 2W Logistiek nu nog 85 chauffeurs in vaste dienst, over enkele maanden zullen dat er dik honderd zijn. Dat is niet alleen te danken aan het zij-instroomproject van het Sectorinstituut, maar vooral ook aan de voortvarende wijze waarop 2W Logistiek met zij-instromers omgaat.


Praktische dame

‘De werving van de zij-instroomkandidaten gebeurt deels via voorlichtingsbijeenkomsten die we samen met het Sectorinstituut organiseren’, vertelt Piet van der Stel. ‘Maar we zorgen ook zelf voor nieuwe aanwas. Sommigen melden zich spontaan aan, anderen komen via het UWV of de sociale diensten binnen. Daar hebben we uitstekende contacten mee, net zoals trouwens met het Mobiliteitscentrum van het Sectorinstituut. Linda is daar mijn vaste aanspreekpunt, een praktische dame die altijd voor mij klaarstaat.’


Gefaseerde aanpak

Inmiddels heeft 2W Logistiek 18 zij-instromers aan de slag of in de startblokken staan. Van der Stel: ‘We zijn in december begonnen met de werving en hebben het daarna gefaseerd aangepakt. Het resultaat is dat sommigen nu al zelfstandig de weg opgaan. Anderen zijn bezig met de rijopleiding en de laatste groep is net begonnen met de theorie. Voor de opleiding werken we nauw samen met een gerenommeerde rijschool in Goes, die we meteen bij dit project hebben betrokken. Bepalend voor het succes is vooral de dubbele screening van de kandidaten. We beoordelen ze natuurlijk ook zelf. Maar omdat het Mobiliteitscentrum van het Sectorinstituut meekijkt en test, zijn we een stuk zekerder dat we gemotiveerde krachten aannemen.’


Snel productief

Om de zij-instromers zo snel mogelijk productief te maken heeft 2W Logistiek besloten de opleiding in eerste instantie te beperken tot het C-rijbewijs. Van der Stel: ‘We rijden veel met bakwagens, dus dat is voorlopig voldoende. Het E achter C kunnen de kandidaten vervolgens behalen na september als het hier wat rustiger wordt. Zodra ze beginnen aan hun theorie, rijden ze mee met een mentorchauffeur om het vak in de praktijk te leren. Daardoor kunnen ze direct aan de slag na het behalen van hun C-rijbewijs. Ze kennen dan de routes, beheersen de administratie en weten wat er van hen verwacht wordt.’


Verjonging

Een opmerkelijk voordeel van het zij-instroomproject is volgens Piet van der Stel, dat ook de noodzakelijke verjonging van het chauffeurscorps een aardige impuls krijgt. ‘De oudste zij-instromer is, meen ik, 56 jaar, maar verreweg het merendeel is jonger dan dertig. Daarmee zijn we er overigens nog niet hoor. Ik wil echt pleiten voor een stevige campagne, waarin jongeren worden geënthousiasmeerd om voor het chauffeursvak te kiezen. Snelheid van handelen is nu nodig. Wat dat betreft kan een voorbeeld worden genomen aan het zij-instroomproject van het Sectorinstituut. Dat werkt als een speer.’