Fiks Transporten is al meer dan zestig jaar actief in het agrarisch transport. Met 26 medewerkers bedient het bedrijf klanten in de Benelux, Duitsland, Denemarken en Frankrijk. Fiks Transporten groeit voorspoedig, onder meer door een recente overname en dankzij regionale samenwerking met collega’s onder het motto: beter met elkaar dan tegen elkaar.


Geen risico’s

Sinds Astrid en Louis het familiebedrijf van hun ouders hebben overgenomen, maakt Fiks Transporten veelvuldig gebruik van het Sectorinstituut voor het personeelsbeleid. Louis Fiks: ‘Heel handig is bijvoorbeeld de tool voor de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), die op de website van het Sectorinstituut staat. Die is gratis en gericht op specifieke deelmarkten. Je krijgt echt een goed zicht op de bestaande arbeidsrisico’s. Of we er veel van hebben opgestoken? Niet echt, we doen het blijkbaar goed.’ Astrid nuanceert: ‘Nou, er waren wel een paar knelpuntjes hoor. Kleine dingen, maar toch. Daar krijg je verbetersuggesties voor. Dat is dan mooi meegenomen, nietwaar?’


Snel weer aan de slag

Zeer te spreken is Fiks Transporten over de manier waarop het Sectorinstituut rijbewijskeuringen verzorgt. Astrid: ‘Je krijgt een berichtje als het zover is. Heel handig. De keuring wordt bij de chauffeur in de buurt geregeld en vindt bijna altijd plaats op een gewenst tijdstip. Daar hebben we echt geen omkijken meer naar.’ Het meest enthousiast zijn beide directieleden over de verzuimbegeleiding van het Sectorinstituut en met name over adviseur Kees Feiken. Louis: ‘Kees kan mensen weer snel aan het werk krijgen. Hij weet aan elk verzuimgeval precies de juiste draai te geven, ook als een chauffeur – hoe zal ik het zeggen – veel zelfmedelijden heeft. Een goed gesprek met Kees doet dan wonderen.’ Astrid Fiks vult aan: ‘We hadden kort geleden een chauffeur met rugklachten, een gemotiveerde man die niet van thuiszitten houdt. Kees regelde dat hij nog dezelfde week terecht kon bij een gespecialiseerd rugcentrum en binnen enkele weken kon hij alweer aan de slag. Ik heb Kees in het klantenonderzoek dan ook een dikke pluim gegeven en kan alle bedrijven aanraden hun verzuimbegeleiding aan het Sectorinstituut toe te vertrouwen.’