Zo zoekt De Rijke Group uit Spijkenisse tegenwoordig gemiddeld twee maanden naar een geschikte kandidaat. ‘Het is erg lastig om planners te vinden’, zegt HR Business Partner Ramona de Roode. ‘Vooral planners met ervaring zijn schaars. Maar met de inzet van de juiste combinatie van wervingskanalen lukt het uiteindelijk altijd.’

De Rijke Group is een internationaal logistieke dienstverlener in de meest brede zin van het woord. Het familiebedrijf is actief in warehousing, supply chain solutions en wegtransport, waarbij groupage en zeecontainertransport tot de specialismen behoren. In Nederland telt De Rijke Group zo’n 150 eigen chauffeurs, die worden aangestuurd door negen transportplanners vanuit de vestiging in de Rotterdamse Botlek.


Nooit verveling

De planners zijn een cruciale factor in het bedrijfsproces en op de planning heerst bij De Rijke Group bijna altijd een hectische sfeer. De Roode: ‘De meesten beginnen tussen zeven en acht uur ’s ochtends en dan is het direct hands on. Je moet hier goed kunnen multitasken en vooral overzicht houden. Niet alleen de klanten en chauffeurs moeten tevreden zijn, ook de doelstellingen op het gebied van omzet, marges en kosten moeten worden behaald. Dat is een gigantische puzzel. En vergeet niet dat er eigenlijk standaard onverwachte tegenvallers zijn. Soms is de boot niet op tijd, dan weer ontbreekt voldoende retourlading of kloppen de papieren niet. Nee, van verveling is hier nooit sprake.’


Extra wervingskanaal

De Rijke Group heeft een relatief vergrijsd personeelsbestand, zeker binnen de transporttak. Veel medewerkers hebben een lang dienstverband en gaan pas uit dienst bij pensionering. Wanneer een planner vertrekt, is een opvolger vinden niet eenvoudig, zo weet De Roode, zeker niet als het om een ervaren planner gaat. ‘Het is nooit heel makkelijk geweest om goede planners te vinden, maar nu is het echt een krapteberoep geworden. Hoe wij te werk gaan? In eerste instantie proberen we de vacature te vervullen via onze website en social media. Lukt dat niet, dan schakelen we voor planners soms een bemiddelingsbureau in. We maken ook gebruik van het Sectorinstituut. We ontdekten onlangs bij toeval dat hun Mobiliteitscentrum helpt bij het vervullen van een plannersvacature. Het is een mooi extra wervingskanaal.’


Aanbrengpremie

Een wervingsmiddel dat vaak over het hoofd wordt gezien, is het eigen personeel. Ramona de Roode: ‘Onze mensen beschikken over een groot netwerk. Dat boren we aan door een aanbrengpremie te geven voor iedere geschikte kandidaat die wordt aangenomen. Zo hebben we onze laatste vacature voor transportplanner uiteindelijk voorzien door een dame van 47 met ruime ervaring aan te nemen. Het is vooral zo’n mooi middel, omdat de eerste selectie al is gedaan door de medewerker die de kandidaat aandraagt. We verwachten hier veel van in de toekomst, al zullen we het Sectorinstituut ook hard nodig hebben, want ik denk dat de markt voor transportplanners nog veel krapper gaat worden.’