Het Sectorinstituut Transport en Logistiek biedt dit jaar minimaal 750 werknemers uit de sector de mogelijkheid om door te groeien naar het vak van vrachtwagenchauffeur. ‘Er bestaat hiervoor veel animo, zowel bij bedrijven als bij mensen die nu bijvoorbeeld als logistiek medewerker aan de slag zijn’, zegt Willem de Vries, directeur van het Sectorinstituut. ‘Het is een unieke kans voor werknemers die in onze sector werkzaam zijn.’


Tekort aan vrachtwagenchauffeurs

De transport- en logistieke sector kampt nog steeds met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Tegelijkertijd zijn er veel werknemers in de branche die zich verder willen ontwikkelen en een nieuwe stap in hun carrière willen zetten. Denk daarbij aan magazijnmedewerkers, beladers of administratieve medewerkers. Willem de Vries: ‘Die mensen willen we graag ondersteunen in hun ambities. Als zij werken bij een SOOB-bedrijf kunnen zij dit jaar kosteloos een rijopleiding volgen. Er is subsidie beschikbaar voor 750 chauffeurs.’


Gunstige regeling

Om voor de subsidie in aanmerking te komen, moeten werknemers minimaal een jaar bij een bedrijf in de sector hebben gewerkt dat SOOB-premie afdraagt. Daarnaast dienen zij over de juiste capaciteiten te beschikken. Onafhankelijke rijscholen testen de kandidaten onder meer op rijvaardigheid, reactievermogen, competenties en Nederlandse taal. Slaagt de kandidaat, dan ontvangt de werkgever 65% subsidie op de opleidingskosten. De overige kosten zijn voor rekening van het bedrijf. De Vries: ‘Het mes snijdt hier aan twee kanten. Voor wie chauffeur wil worden, is dit een zeer gunstige regeling. Voor bedrijven is het een prachtige manier om snel aan nieuwe chauffeurs te komen en medewerkers langere tijd aan zich te binden.’


Hoog slagingspercentage

De doorgroeimogelijkheden die de sector haar medewerkers biedt, zijn onderdeel van een breder programma om 1.500 kandidaten in 2018 te werven, selecteren en begeleiden naar een baan als vrachtwagenchauffeur en kraanmachinist. Willem de Vries: ‘Daarbij mikken we evenals voorgaande jaren ook op zij-instromers, al hebben de doorstromers dit jaar prioriteit. Mensen die al in de sector werken, hebben affiniteit met het chauffeursvak en weten waaraan ze beginnen. De slagingskans is zeer hoog en dan is het logisch dat zij een streepje voor hebben.’


BEN JE WERKGEVER EN HEB JE KANDIDATEN? MELD ZE DAN HIER AAN!