Peter Appel draagt zelf de kandidaten aan, de selectie gebeurt gezamenlijk evenals het vervolgtraject. ‘Een enorme win-winsituatie’, zegt personeelsfunctionaris Lisette ten Kaate.

Dagelijks melden zich vele kandidaten bij Peter Appel Transport voor de functie van chauffeur. Het overgrote deel beschikt niet over ervaring of een groot rijbewijs. ‘Ook zij zijn bij ons van harte welkom’, zegt Lisette ten Kaate. ‘We hebben zeer positieve ervaringen met zij-instromers. Het gaat vrijwel zonder uitzondering om mensen die altijd al de droom hadden chauffeur te worden. Ze zijn enorm gemotiveerd en dankbaar dat ze daar nu de kans voor krijgen. 


Sociaal en mensgericht

Op zich is het niet verbazingwekkend dat zij-instromers juist Peter Appel Transport weten te vinden. Het bedrijf maakt in vacatures op zijn website en wervingssites duidelijk dat onervaren, gemotiveerde kandidaten een opleiding kunnen krijgen. Belangrijker is dat Peter Appel hard heeft gesleuteld aan het imago van een sociaal en mensgericht bedrijf. Dat levert op. Ten Kaate: ‘Onze chauffeurs zijn tevreden en daardoor onze beste ambassadeurs. Het overgrote deel van de zij-instromers komt via hen binnen: buurjongens, vrienden, kennissen, mensen uit de omgeving of familie. Dat heeft een groot voordeel: ze kiezen bewust voor ons.’


Alleen maar voordelen

Het Sectorinstituut houdt al meer dan een jaar voorlichtings- en wervingsbijeenkomsten voor zij-instromers. Vooral in het zuiden van het land, het werkgebied van Lisette ten Kaate, waar een groot tekort is aan chauffeurs. ‘Toen ik daarvan hoorde, heb ik contact met hen gezocht. Samenwerking kan kansen bieden, dacht ik. Ik werd met open armen ontvangen. Het resultaat was een gemeenschappelijke zij-instroombijeenkomst op 3 oktober voor kandidaten die zich bij Peter Appel Transport hadden gemeld als chauffeur. Het was een groot succes. Het Sectorinstituut deed het opleidingsverhaal, wij vertelden over ons bedrijf en samen hebben we de selectie gedaan. De samenwerking is voor iedereen positief. We delen onze ervaring op het gebied van voorlichting en selectie, en de zij-instromers weten vooraf dat ze bij Peter Appel een baangarantie hebben. Soms laten we iemand eerst een dag meerijden. Passen zij niet bij ons bedrijf of past het werk dat wij bieden niet bij hun verwachtingen, dan biedt het Sectorinstituut kansen om bij een ander transportbedrijf aan de slag te gaan.’


Vrouwen in het transport

Meer gezamenlijke zij-instroombijeenkomsten staan inmiddels op de planning, ook in andere regio’s van het land. Ten Kaate hoopt dat vooral veel vrouwen zich melden en dat zij enthousiast worden van het werk bij Peter Appel. ‘Ik ben een groot voorstander van vrouwen in het transport. We doen er alles aan om hen aan ons te binden. Voor de baangarantie is het nodig om gedurende het eerste jaar minimaal 32 uur per week te werken, maar daarna kan je bij Peter Appel Transport ook heel goed parttime aan de slag. Wil je kortom maar twee of drie dagen werken? Kom lekker bij ons. We zijn een groot bedrijf en kunnen wisselende roosters goed op elkaar afstemmen. Gezin en werk vallen bij ons goed te combineren, ook voor mannen trouwens.’