De kansen zijn er nu volop, want planners zijn schaars en gezocht. Mickey Braat maakte de overstap al jaren geleden. ‘Moeilijk is plannerswerk niet, je moet alleen wel uit het juiste hout zijn gesneden.’

Mickey Braat (33) leerde het vak van planner in de koeriersbranche. Aanvankelijk werkte hij er als chauffeur op een bestelbus. Het toeval wilde dat hij op de planning terecht kwam. Mickey: ‘Ik stond op kantoor nog wat na te kletsen met collega’s terwijl de telefoon bleef overgaan. Toen nam ik zelf maar op. Het was een klant met een vraag die ik goed kon beantwoorden. Mijn chef hoorde het allemaal aan en zei toen: jou kunnen we eigenlijk wel gebruiken op de binnendienst. Voel je daar wat voor?’


Leren in de praktijk

Ruim zes jaar werkte Mickey daarna als planner. ‘Officieel was ik de assistent, maar vaak draaide ik de planning alleen. Ik heb nooit veel moeite gehad met dit vak. Je leert het vanzelf door het in de praktijk te doen. Door schade en schande wordt men wijs, nietwaar? Uiteindelijk gaat het erom een zo optimaal mogelijke route te plannen voor chauffeurs. Daar heb je planningssoftware voor. Dat wijst zich allemaal vanzelf. Wie een beetje van deze tijd is, en met Google Maps kan omgaan, heeft die techniek al snel onder de knie.’


Vooruitdenken

Volgens Mickey heeft een planner een groot voordeel als hij chauffeur is geweest. ‘Je kent dan de problemen in de praktijk en je snapt wat je chauffeurs meemaken. Weet je, eigenlijk is het vak van planner vooral mensenwerk. De grootste uitdaging is om iedereen tevreden te stellen: klanten, chauffeurs, afnemers en natuurlijk de baas, want aan het eind van de dag moet er wel wat verdiend zijn. Maar dat wil niet zeggen dat iedere chauffeur een geschikte planner is. Je moet een beetje bijdehand zijn en commercieel, niet bang zijn om fouten te maken, en vooral vooruit kunnen denken.’


Nieuwe stap

Onlangs stapte Mickey, mede geholpen door het Sectorinstituut, over naar het wegtransport. ‘In de koerierswereld had ik het erg naar mijn zin, maar ik was toe aan een volgende stap in mijn carrière. Op naar het grote werk, zogezegd. In essentie werkt de planning hier hetzelfde. Wat het grootste verschil is? In de koerierswereld is het altijd stress, in het wegtransport gaat alles veel gestroomlijnder. Voorlopig kijk ik alleen nog mee en sta ik vooral klanten en afnemers te woord. En natuurlijk de chauffeurs, al hoef ik hen echt niks te vertellen. Ze weten precies wat ze moeten doen, en doen dat ook. Het is voor mij nu vooral belangrijk dat ik ze aan mijn kant krijg, want zonder een goede relatie met de chauffeurs is een planner reddeloos verloren.’

Ook op zoek naar een baan als planner? Kijk hier voor de beste vacatures.