Alles moet tegenwoordig sneller, beter, efficiënter en niet iedereen kan daar even goed mee omgaan. Reden voor FedEx Express om haar managers de workshop ‘Van werkstress naar werkplezier’ bij het Sectorinstituut aan te bieden. Ralph Albers, manager operations Apeldoorn en Roden, was direct enthousiast. ‘In het koeriersvak ligt stress op de loer als je daarvoor gevoelig bent. Dat moet je onder ogen zien.’
 
‘Het vak van koerier wordt onderschat’, vertelt Ralph Albers. Hij stuurt dagelijks voor FedEx Express 58 medewerkers aan, waarvan het merendeel bestaat uit koeriers. ‘Het is een hectische wereld, waarbij je eigenlijk nooit weet hoe je dag verloopt. Soms heb je veel pakketten, soms weinig. Ook op het verkeer heb je geen invloed. En dan worden er ook nog hoge eisen gesteld aan je klantvriendelijkheid. Ga d’r maar aan staan. Ja, daar kan een mens gestrest van raken.’
 

Nieuwe inzichten

Toen FedEx Express alle operationele managers de workshop ‘Van werkstress naar werkplezier’ aanbood bij het Sectorinstituut Transport en Logistiek, was Albers direct gemotiveerd om daarmee aan de slag te gaan. ‘Niet omdat mijn medewerkers de hele dag over stress lopen te klagen hoor. Integendeel. Maar het is gewoon goed potentiële risico’s onder ogen te zien, zodat je op tijd maatregelen kunt nemen.’ De cursus duurt een dagdeel. Voldoende volgens Albers om tot nieuwe inzichten te komen. ‘Het belangrijkste is de bewustwording. Herkennen wanneer stress de kop opsteekt. Een simpel voorbeeld: je schiet na een extreem drukke dag de file in en er gebeurt iets waardoor je anders reageert dan normaal. Ga je mee in die negatieve prikkel of denk je: ho, even rustig, er gebeurt hier helemaal niks. Dat is een keus, maar dan moet je wel eerst beseffen wat er met je gebeurt.’
 

Meer focus

Stress is lang niet altijd werkgerelateerd, weet Albers inmiddels. ‘Financiële problemen, gezondheidsklachten of spanningen in de thuissituatie spelen vaak een even belangrijke rol. ‘Sinds de workshop ben ik daar meer op gefocust bij mijn medewerkers. Het onderwerp stress is nu beter bespreekbaar. Tijdens de maandelijkse meetings met de koeriers staat stress, evenals andere onderwerpen die gerelateerd zijn aan duurzame inzetbaarheid, nu hoog op de agenda.’
 

Werkplezier

Wat kan je als manager doen als het werkplezier van een medewerker lijdt onder stress? ‘Praten erover helpt al’, zegt Ralph Albers. ‘Je moet eerst de oorzaak vaststellen. Afhankelijk daarvan kan je actie ondernemen. Dat kan begeleiding van een financiële of andere coach zijn, maar ook feedback van een teamleider. Een dag meerijden met een koerier, kijken hoe hij zijn stops indeelt en zijn routes rijdt, doet soms wonderen. En mocht blijken dat een route te vol is, dan verminderen we het aantal stops natuurlijk. Maar het belangrijkste blijft toch ruimte bieden om een onderwerp als stress bespreekbaar te maken. Want je kan als koerier wel denken dat het normaal is om stress te hebben in je werk, maar dat is het natuurlijk niet. Je moet gewoon met plezier je werk kunnen doen, iedere dag weer.’