A. Jansen B.V. uit Son heeft twaalf medewerkers in dienst die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Het bedrijf doet dit als onderdeel van het integrale duurzaamheidsbeleid. ‘Als je kijkt naar wat iemand bezit aan capaciteiten, dan ontdek je al snel dat het enorm waardevolle krachten kunnen zijn’, zegt HR-medewerker Kim van Mol.

A.Jansen B.V.  is actief op het gebied van beton-, grond- en sloopwerken, wegenbouw, asbest- en bodemsanering, recycling, transport en verhuur. Bij het bedrijf zijn dagelijks circa 350 medewerkers aan het werk. Twaalf medewerkers hebben een bijzondere achtergrond. Sommigen hebben een (licht) lichamelijke of verstandelijke beperking, anderen zijn bijvoorbeeld wegens ziekte lang uit het arbeidsproces geweest. Wat ze gemeen hebben, is een afstand tot de arbeidsmarkt. 


Erg tevreden

Kim van Mol: ‘Alle twaalf hebben zij hun eigen specifieke talenten en wij zijn blij dat die nu niet verspild worden. Met aanpassingen in het takenpakket of de manier van communiceren, functioneren ze uitstekend. Zo hebben we een chauffeur in dienst die uitsluitend op locatie rijdt. Hij kan prima overweg met een vrachtwagen, maar kaartlezen en navigeren is niet zijn sterke kant. Hij verplaatst nu zand bij een van onze betoncentrales en houdt het terrein vochtig. Dat moet ook gebeuren en we zijn erg tevreden over hem.’


Sociaal hart

Van Mol is nauw betrokken bij de werving en selectie van de kandidaten. Dat doet ze onder andere samen met Senzer, het werkbedrijf voor de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel en 04 Werkt, het werkgeversservicepunt voor Zuidoost-Brabant. ‘Het is een van de leukste kanten van mijn baan’, vertelt ze. ‘Je krijgt er een fijn gevoel van als ook deze mensen goed op hun plek zitten. Ze verdienen die kans. Het is heel waardevol dat wij als bedrijf die mogelijkheid kunnen bieden. Waarom we dit doen?  In eerste instantie vanuit een sociaal hart. We zetten ons al jaren in voor deze doelgroep. We hebben niet voor niets het PSO-keurmerk, een landelijk certificaat voor sociaal ondernemerschap. Daarnaast is het natuurlijk mooi meegenomen dat we zo vooruitlopen op de banenafspraken in het kader van de Participatiewet.’


Extra begeleiding

Sommige medewerkers met een arbeidsbeperking worden begeleid door een jobcoach van UWV of een re-integratiecoach, maar allemaal hebben ze een vast aanspreekpunt binnen het bedrijf. Van Mol: ‘Je hebt medewerkers nodig die de mensen uit deze doelgroep willen ondersteunen. Dat kan gewoon naast het normale werk. Zoveel tijd  hoeft het niet te kosten. Je geeft wat extra uitleg, soms help je even als iets niet lukt. Bij ons is dat meestal een naaste collega, die zo’n taak een verrijking van zijn werk vindt. Ja, er is altijd wel iemand die zich hiervoor beschikbaar stelt.’


Aan de slag

Voor bedrijven die zelf aan de slag willen met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, heeft Kim van Mol tot slot nog een tip. ‘Ga met het werkgeversservicepunt praten, een samenwerkingsverband van gemeenten, UWV en sociale werkbedrijven. Of laat je adviseren door de regionale werkbedrijven. Zij kunnen in een vrijblijvend gesprek kansen zien binnen uw bedrijf voor deze doelgroep.  Doen, zou ik zeggen. Wie weet komen we dan binnenkort een nieuwe collega-vervoerder tegen op de PSO-ladder.’

Meer informatie over dit onderwerp