Door Peter Lanza op 2 juni 2021

Klanten helpen. Klanten adviseren. (Impliciete) vragen of uitdagingen analyseren en oplossen.
Maar vooral het verbinden van partijen die elkaar dan ook weer kunnen adviseren en verder kunnen brengen, geeft mij veel voldoening.
 
Dat klantgerichte, dat  ‘halen en brengen’ is altijd al mijn drive geweest.
 
Hoe goed zit ik op mijn plaats bij STL!  Een heel klantgerichte organisatie op het gebied van mens en werk voor een sector die veel uitdagingen kent.

Vanwege corona werden we gedwongen te kijken naar andere vormen van communicatie met onze klanten. Fysieke bezoeken zijn immers helaas nog steeds niet toegestaan. Het idee werd geboren om online sessies te organiseren voor HR managers. Sessies van een uur waarin we heel diverse HR thema’s bespreken. Dit concept sloeg aan en binnen korte tijd hebben we een netwerk opgebouwd van contactpersonen die in wisselende samenstelling deelnemen.
 
Het relatief grote aantal deelnemers maakt echter dat de gewenste interactie en diepgang over een onderwerp niet altijd mogelijk is.
 
Daarom besloten we vier-wekelijkse intervisiesessies te organiseren. Tijdens deze sessie brengt één deelnemer een case of vraag in waarop de anderen, door vragen te stellen, de case scherp proberen te krijgen. In de 'roddelronde' die daarop volgt kunnen de deelnemers aangeven wat hen opvalt en ook met tips & tricks komen. Degene die de case inbrengt, zet de microfoon op mute en 'ontvangt' dan alleen. Een formule die als heel waardevol wordt gezien. Niet alleen door de inbrenger die op dat moment de case inbrengt, maar juist ook door de andere deelnemers. De opzet is kleinschaliger met de mogelijkheid om dieper in te gaan op een bepaald vraagstuk. Voor mij als organisator is het vooral luisteren, leren en genieten van het proces!
  
Omdat het netwerk van deelnemers bestaat uit een mix van senior en junior HR medewerkers, kreeg ik vanuit mijn organisatie de vraag: Halen de ervaren deelnemers wel voldoende uit deze sessies?
 
Er ontstond bij mij een lichte twijfel. Was dat wel zo? Het zou namelijk heel jammer zijn als deelnemers zouden afhaken. Ik besloot het de deelnemers gewoon te vragen.
 
Maar wat bleek? Juist het element van elkaar helpen geeft hen de meeste voldoening. Ook hier het ‘brengen’ dus!  En die bevestiging geeft mij dus weer energie.

Brengen is dus veel leuker dan halen, dat blijkt maar weer!
 
Is HR jouw vakgebied? Ben je HR manager/adviseur of ben je misschien wel directeur/eigenaar met HR in je pakket? Indien je interesse hebt om deel te nemen aan één van de sessies, kun je je altijd aanmelden.
Neem in dat geval contact met me op: Peter Lanza 06-51181332.
Peter Lanza

Peter Lanza

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!