Door Monique Gort op 6 oktober 2021

Hierdoor hebben ze veel te bieden, ze zijn productiever, maken doorgaans minder fouten en lopen minder risico’s op een burn-out of ander ziekteverzuim.

Die wil dus iedereen, helemaal omdat het nogal “krappe tijden” zijn voor wat betreft de arbeidsmarkt, we gigantisch druk zijn en ze allemaal fit die eindstreep moeten halen en mogen doorwerken tot ca. 70 jaar.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat een aantal factoren steeds terug komen, waardoor het aannemelijk is dat deze bijdragen aan bevlogenheid. Naast, betekenis, verbondenheid, groei en bevlogen leiders is autonomie is hiervan een hele belangrijke factor. Concreet betekent dit; de vrijheid in hoe je je werkt doet. Dit is bij onze leerlingen vooral aan het begin van het schooljaar en de start van de leer-werkplek nog niet altijd het geval. Veel moeten ze nog leren, (theorie en praktijk) en werken veelal volgens instructie en moeten vaak vooral doen wat er gezegd wordt.

Dit zien we ook vaak bij de opvoeding van kleine kinderen. Ouders zeggen: “Afblijven, veeg je mond af, stop met huilen."

Nu las ik in Psychologie magazine (10/2021) dat er hier binnen diverse culturen, nogal wat verschillen zitten en men hier anders mee omgaat en dit ook gevolgen heeft m.b.t. de “bevlogenheid” van kinderen.

Bijvoorbeeld in Tanzania hebben kinderen gemiddeld veel meer zelfvertrouwen dan bij ons. Hun geheim: de kinderen hebben veel autonomie waardoor ze zelfvertrouwen ontwikkelen. Bij alles wat kinderen doen krijgen ze ruimte om het zelf uit te zoeken en op te lossen. Als een kind iets gevaarlijks doet, wordt het hier op een subtiele manier aan herinnerd, waardoor het steeds een gevoel van controle ervaart en zich niet gecommandeerd voelt.  Ouders zeggen bijvoorbeeld niet : “Afblijven”, maar “Het doet pijn als je daar aan komt". Daarnaast krijgen ze al vroeg allerlei klusjes die ze op hun eigen manier mogen uitvoeren. Westerse kinderen hebben door een strak rooster vaak minder controle over hun eigen leven.

Wij proberen de leerlingen bijvoorbeeld al verantwoording te geven gedurende de opleiding door o.a. zelf uren te laten invoeren, de keuring aan te vragen, de chauffeurspas te regelen etc.
 
Als een kind iets kan zonder hulp, dan ontwikkelt het zelfvertrouwen en veerkracht. Dit geldt ook voor onze en jullie BBL leerling. Uiteraard staat veiligheid voorop en moet er iemand aan de zijlijn een oogje in het zeil houden (al dan niet ongemerkt) maar schiet pas te hulp, als er een serieus gevaar op de loer ligt.

Heb je tips en/of ideeën hierover en wil je meepraten, laat het me weten!
Monique Gort

Monique Gort

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!