Door Carmen Vermeulen-Nesse op 9 januari 2020

‘Dat is jammer, ik zie namelijk dat je pas net gestart bent! Loopt het niet zoals je had verwacht?’ vraag ik. Het blijft even stil. Ik hoor dat ik met deze vraag een gevoelige snaar raak. ‘Nee, eigenlijk niet. Ik heb het gevoel dat ik aan mijn lot over gelaten wordt. Ik zit dagen alleen op de wagen zonder dat ik iemand spreek, buiten de planning dan. Terwijl ik nog maar twee maanden hier werk’. 
 
Zomaar even een greep uit een telefoongesprek. En nee, dit is geen zeldzaam telefoongesprek. Ik spreek vaker medewerkers die te maken krijgen met opstartproblemen. Of bij wie het inwerken niet loopt zoals verwacht. 
 

Stap één 

Bij het Mobiliteitscentrum brengen we dagelijks medewerkers en werkgevers met elkaar in contact. Natuurlijk met als doel dat werkgever en medewerker elkaar vinden én een arbeidsovereenkomst met elkaar aangaan. Het liefst voor langere periode. Maar, dat is wat mij betreft echt pas stap één.  
 
Stap twee is naar mijn mening ontzettend belangrijk: het inwerktraject. Of onboarding. Zoals we het hier met een mooi woord ook wel noemen.  
 

Dat kan beter! 

En als ik heel eerlijk ben, dan zit het met dat inwerktraject nog niet altijd helemaal snor. Zo blijkt in ieder geval uit de gesprekken die ik voer met medewerkers die zijn gestart vanuit het project ‘Ikwordvrachtwagenchauffeur.nl’. Zonde, want in het slechtste geval raak je daardoor een medewerker kwijt. Zoals in het voorbeeld waarmee ik deze blog begon. Deze medewerker heeft uiteindelijk een nieuwe werkplek gevonden.  
 
Dat kan dus beter. Veel beter! 
 

Hoe?  

Daar heb ik genoeg ideeën over. Lees je mee? 
 
•    Onderhoud contact met je nieuwe medewerker in de periode voor hij of zij start; 
•    Informeer collega’s voorafgaand aan de eerste werkdag, zodat zij weten wie er start.  
•    Stel een inwerkagenda op. Zo weten alle partijen waar zij aan toe zijn én is het duidelijk wat jullie van elkaar verwachten deze eerste periode; 
•    Plan voldoende evaluatiemomenten in. En neem hier vervolgens ook écht de tijd voor. Niet één moment, maar meerdere. Want een inwerktraject stopt niet na een week. Dat neemt soms wel een paar maanden in beslag.  
 

Logistieke keten 

Voor nieuwe medewerkers geldt uiteraard hetzelfde. Want om te wennen aan de sector transport en logistiek, moet je eigenlijk eerst starten met je eigen logistiek. In mijn baan zijn de werktijden van tevoren bekend. Ik werk overdag op kantoor, met soms een event in de avonduren op de planning. En dat geldt misschien ook voor jouw nieuwe medewerker. Goed informeren is daarbij het sleutelwoord. Want die wekker ’s ochtends vroeg of die diensten in de nacht zijn misschien niet wat iemand gewend is. Dat betekent schakelen, in alle facetten van het woord. 
 

Nieuwsgierig? Of benieuwd? 

Kijk dan hier! Je vindt er een tipkaart vol met handige tips over het inwerktraject én een aantal filmpjes.  
 
Heb je vragen? Dan denken we graag met je mee. Neem contact met mij of mijn collega’s op via 088-2596106. Weet je ons te vinden? 
Carmen Vermeulen-Nesse

Carmen Vermeulen-Nesse

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!