In mijn dagelijkse werk merk ik steeds meer dat werkgevers zich zorgen maken of de medewerkers hun pensioen halen zonder verzuim. Als adviseur verzuim begeleid ik steeds meer werkgevers in het vergroten van de inzetbaarheid van hun medewerkers om uiteindelijk verzuim te voorkomen. 

Vandaag had ik zo’n gesprek met een leidinggevende en zijn medewerker Bas. Hij heeft fysieke klachten en kan zijn eigen werkzaamheden niet meer uitvoeren. We bespraken met elkaar de mogelijkheden voor aangepaste werkzaamheden. Voor de korte, maar ook de lange termijn. Bas en zijn werkgever gaan hier samen verder over in gesprek en nemen contact met me op als het nodig is. 


Wat kun je doen? 

TNO heeft diverse onderzoeken gedaan wat een werkgever kan doen om er voor te zorgen dat een medewerker langer inzetbaar blijft. Naast het bieden van ontwikkelingsmogelijkheden, fruit en een sportschoolabonnement  is het allerbelangrijkste om in gesprek te zijn met je medewerkers over dit onderwerp. 


Maar hoe doe je dat dan? 

Ga met je medewerker om tafel en stel hem vragen, en luister naar zijn verhaal. Het huis van werkvermogen kan hierbij een goed hulpmiddel zijn:
  • Hoe is het met je gezondheid?
  • Heb je nog de juiste competenties om het werk uit te voeren? 
  • Heb je nog de juiste motivatie voor het werk? 
  • Wat kan ik als werkgever doen om jou inzetbaarheid te houden (denk aan omstandigheden, inhoud van het werk en management)? 
  • Hoe is het met je werk-privé balans? 


Tot slot

In het gesprek van vandaag heb ik het voornamelijk gehad over welke werkzaamheden er zijn voor deze medewerker in de organisatie (het kopje WERK van het huis van werkvermogen). En zoals gezegd, hebben Bas en zijn werkgever nog een vervolggesprek.

Medewerkers geven na het gesprek waarin we gesproken hebben over zijn inzetbaarheid op basis van dit huis, dat het hen veel inzicht heeft gegeven op welke punten het goed gaat en waar er eventueel knelpunt zit. Tip voor jou als medewerker: ga in gesprek met je leidinggevende en bespreek jou inzetbaarheid op basis van dit huis.

Dit soort gesprekken hebben niet altijd het resultaat wat jij als werkgever meteen zou willen. Vaak geven bijvoorbeeld werkgevers aan dat ze al een gesprek hebben gehad met die veel te zware medewerker, maar dat hij toch niet gaat veranderen. Ik geef dan altijd als tip mee: kijk naar de medewerker die wel een stapje gaat zetten om zijn inzetbaarheid te vergroten.
Sandra Klinkers-Mourits

Sandra Klinkers-Mourits

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!