Door Anke Schilderink op 27 oktober 2021

Het opleiden van BBL-leerlingen.

Zo heb je na afronding van het BBL-traject direct de beschikking over een waardevolle werknemer die bekend is met de werkzaamheden en past binnen de bedrijfscultuur. Echter, daar staat wel wat tegenover. Zo mag je het bieden van een leerwerkplek niet gelijk stellen aan het aannemen van een nieuwe reguliere (vakbekwame) werknemer. BBL-leerlingen zetten vaak hun eerste stap in een arbeidsproces en hebben sturing en begeleiding nodig. Zelfs als ze hier niet letterlijk om vragen. Want ja, ook communiceren mag je leren.


Het nieuwe schooljaar is begonnen.

Het nieuwe schooljaar is ondertussen alweer 2 maanden van start en de eerste alarmerende belletjes komen bij mij binnen. Leerlingen zijn soms helemaal overprikkeld door alle veranderingen in de afgelopen tijd.
In plaats van 5 dagen in de week naar school, zijn ze nu 4 dagen in de week aan het werk. In een branche waarbij vroeg opstaan en lange werkdagen geen uitzondering op de regel is. Nu kunnen we heel hard roepen: “Wen er maar aan” en “Dit hoort er nu eenmaal bij”. Maar liever zie ik dat je als praktijkbegeleider het gesprek met de leerling aangaat.


Kan het ook anders?

Aandacht en erkenning helpt. In plaats van ze af te schrikken van een mooie toekomst in transport en logistiek, moeten we ze juist motiveren om door te zetten en helpen met hun eerste stappen in het arbeidsproces. Belangrijke vragen daarbij zijn: Is het echt nodig dat een leerling werknemer al dagen van 10 á 11 uur maakt? Is er met de leerling gesproken over tips en tricks over hoe het beste fysieke werkzaamheden uit te voeren? En is de leerling bekend met eventuele hulpmiddelen op de werkvloer? Besef je als leerbedrijf voldoende dat de leerling nieuw is in het werkproces en überhaupt nog mag leren om te werken.


Niet pamperen.

Nu zeg ik niet dat we de leerlingen moeten pamperen en dat we alle beren op de weg kunnen wegnemen. Maar als ik hoor dat er door een tekort aan personeel intensief geleund wordt op een 17-jarige BBL-leerling die het vmbo nog maar net heeft verlaten, ben ik bang dat je als leerbedrijf niet succesvol bezig bent. Een ziekmelding of ontslag ligt dan vaak op de loer. Terwijl jij juist met BBL-leerlingen wilt werken voor jeugdige nieuwe instroom, nietwaar? 


Verdiep je in de doelgroep!

Eerder deze maand organiseerde STL het Jong Talent Event. Een jaarlijks terugkerend evenement dat in het teken staat van elkaar inspireren, netwerken en mooie ervaringen delen met diverse leerwerkbedrijven uit heel Nederland. Samen zorgen we er namelijk voor dat jongeren op een goede manier worden begeleid naar een duurzame toekomst in de sector transport en logistiek. Kon je er op deze dag helaas niet bij zijn? Dan bestaat er meerdere keren per jaar de mogelijkheid om je aan te melden voor een cursus voor praktijkopleiders. Want naast dat jij als praktijkopleider in het bezit bent van onwijs veel vakkennis vinden wij het niet raar als je vragen hebt over het begeleiden, stimuleren en motiveren van jonge mensen. benieuwd naar ons aanbod? Check dan onze website!


Niet profiteren maar investeren.

Voel je vrij om met mij of mijn collega’s het gesprek aan te gaan. Misschien begeleid je al jaren leerlingen, toch is elke leerling uniek! Soms vraagt een bepaalde leerling of situatie daarom om een andere aanpak, iets wat niet per definitie fout is. Laten we elkaar daarom blijven opzoeken en inspireren. Want jij als praktijkopleider hebt een belangrijk taak! Een leerling werknemer is niet profiteren (van een jonge kracht) maar voornamelijk investeren! Investeren in een mooie toekomst!

Groet Anke Schilderink
Anke Schilderink

Anke Schilderink

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!