“Ik ben nooit ziek! Ik sta altijd voor jullie klaar! En nu ik een paar keer even een paar dagen ziek ben geweest, word ik hier gelijk op aan gesproken!” zegt hij met een rood hoofd.  De werkgever en ik kijken elkaar aan. We begrijpen zijn emotie wel.


Ziek is ziek!

Ik leg hem uit: Het verzuim van 4x in de laatste 9 maanden staat in schril contrast met de jaren daarvoor. Vanuit zorg voor hem, gaan zijn werkgever en ik met hem in gesprek. Het is geen verwijt, want: ziek is ziek. Als hij zich ziek meldt, gaan wij er vanuit dat hij niet in staat is om te werken. 


Oververhitte markt?

Is er een relatie met het werk? Met de arbeidsomstandigheden? De markt trekt aan en het is erg druk op het bedrijf. De planning is de afdeling waar je dat direct merkt. Er is sinds kort ook een nieuwe directie. Er zijn veranderingen. Wij willen graag leren van zijn ervaring en ideeën over de situatie op het werk. Misschien kunnen wij hem ergens mee helpen? Wat is zijn inzicht in de situatie op de planning? Misschien kan hij ons helpen?


Ontdooien…

Langzaam ontdooit Piet. Hij stopt met het verdedigen dat hij écht ziek was.
 Hij noemt een hele reeks knelpunten:
  • hoge werkdruk, lange werkdagen
  • geen roulerend rooster met de collega's
  • hierdoor slechte balans werk-privé
  • nieuwe collega's voelen zich niet welkom
  • door bovenstaande: risico van ongewenst verloop


Warme relatie!

Door de verandering in management, is dit een uitstekend moment om hierover in gesprek te gaan. In goed overleg maken Piet en zijn werkgever afspraken om verder te praten over de situatie op de planning. Inmiddels zijn we 6 maanden verder. Piet heeft niet meer verzuimd. En de sfeer op het werk is ook nog eens een stuk beter geworden.

Wil jij als werkgever of werknemer hierover ook samen in gesprek gaan en kom je er niet uit? Laat het ons weten, wij hebben veel ervaring met zulke situaties!



 
Astrid Straver

Astrid Straver

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!