Door John Dorsman op 31 maart 2016

‘Het Sectorinstituut Transport en Logistiek denkt met u mee…’

Onlangs overleed André van den Heuvel, acteur, hij werd 88 jaar. Hij hoorde bij een generatie acteurs die ik, geboren in de jaren 60, in mijn jeugd vaak voorbij heb zien komen. In jeugdseries en grote tv producties, waarvan er in vroeger tijden nog zoveel waren. Desalniettemin dacht ik bij het horen van zijn overlijden: Goh, André van den Heuvel, wie was dat ook al weer? Pas toen er een reclamespotje werd getoond waarin hij meespeelde dacht ik, “oh ja, is híj dat….”





 

Híj zat in die reclame van de NMB bank. Herinnert u zich die nog? “De NMB denkt met u mee”, zei André dan aan het eind van het spotje. Een bedrijf, een bank notabene, die zegt met je mee te willen denken. Best opmerkelijk eigenlijk. Het waren weliswaar de jaren ’70, maar de behoefte aan meedenkende leveranciers is nooit verdwenen. En is nu misschien wel groter dan ooit. Ook in onze mooie sector Transport en Logistiek.

In het hetzelfde schuitje

Als Sectoradviseur bij het Sectorinstituut Transport en Logistiek kom ik wekelijks bij vele bedrijven over de vloer. Veelal komt het gesprek uit op de vraag “Hoe zorg ik er voor dat mijn klanten ook morgen graag zaken met mij blijven doen?”. Met andere woorden, wat houdt mij onderscheidend?

Het antwoord op die vraag is niet eenvoudig. Kosten snijden, efficiency verbeteren, nieuwe technologie inzetten; u heeft het waarschijnlijk allemaal gedaan. En uw concurrent ook. Het verschil tussen u en die concurrent zit hem in de wijze waarop uw klant u als partner ziet. En u weet, juist uw medewerkers kunnen daarin het verschil maken. Uw medewerkers, die langzamerhand ouder worden en langer moeten doorwerken. Die zich afvragen: hoe blijf ik dit werk goed en met plezier doen? Werkgevers en werknemers hebben dus allebei zo hun eigen dilemma: hoe blijf ik duurzaam aantrekkelijk, als werkgever voor mijn klanten, als werknemer op de arbeidsmarkt?

Dweilen

Dat zijn, nogmaals, geen eenvoudige vragen. Niet voor u. Niet voor uw medewerkers. Als er een simpele oplossing was, dan zou die er natuurlijk allang zijn geweest. Gelukkig hoor ik bedrijven dagelijks over oplossingen nadenken.

Zo zat ik laatst bij een bevlogen ondernemer aan tafel, met 20 trouwe chauffeurs in dienst, die langzamerhand wel allemaal een jaartje ouder zijn geworden. En ouderdom komt nu eenmaal met gebreken. Zodoende waren er eigenlijk voortdurend vier mensen ziek. Niet dat het bedrijf geen aandacht had voor zijn zieke mensen, integendeel, er werd juist alles uit de kast gehaald om iemand weer zo snel mogelijk op de wagen te hebben. Vaak met succes. Maar zodra er één beter was, meldde de volgende zich al weer aan. Waardoor de ondernemer het gevoel had met de kraan open te dweilen. Geen fijn gevoel, zeker als je je realiseert dat die situatie al twee jaar duurde. Dan is het niet vreemd dat het bedrijf daar ook financieel last van begon te krijgen.

Het Sectorinstituut heeft geholpen die kraan dicht te draaien. Hoe? Door op een zaterdag met alle medewerkers in gesprek te gaan over het belang om aan het werk te blijven. En over de invloed die je daar zelf op heb, bijvoorbeeld door wat meer op je leefstijl te letten. Vervolgens vulde iedere medewerker onze inzetbaarheidscheck in, waarmee je persoonlijk inzicht krijgt in jouw inzetbaarheid. Met de mensen die iets met dat inzicht wilden doen gingen we individueel in gesprek en boden we desgewenst een vervolgactie aan. Denk aan een cursus stoppen met roken, begeleiding door een diëtist of een loopbaanoriëntatie. Uiteraard op vrijwillige basis en strikt rekening houdend met de privacy.

Bewustwording

Je begrijpt dat dit alles wel wat teweeg bracht in het bedrijf. Werd er voorheen nooit over leefstijl gesproken, inmiddels is het de normaalste zaak van de wereld. Vaak nog wat lacherig, maar da’s niet erg, het gaat om het bewustzijn, dat het er toe doet. Dat die zaterdag ook nog code 95 punten opleverde en de inzetbaarheidscheck, het gesprek en de vervolgactie gratis zijn is natuurlijk mooi meegenomen. Maar het draait om het resultaat en dat mag er zijn: het verzuim is fors omlaag.

Twee weten meer dan één

Afijn, zomaar een voorbeeld van een oplossing. Oplossingen ontwikkelen we altijd sámen met u. Omdat u het niet alleen hoeft te doen en wij het in deze complexe wereld niet alleen kunnen. Maar met elkaar komen we een heel eind. Op die manier hebben we al heel veel mooie initiatieven ontwikkeld. Die helpen uw bedrijf sterker te maken in een dynamische wereld en uw medewerkers op een onzekere arbeidsmarkt.

Zo ziet u maar, kom ik toch weer uit bij André van den Heuvel. Want het mag duidelijk zijn:  ook het Sectorinstituut Transport en Logistiek denkt dus graag met u mee. Wilt u dat wij ook met u meedenken? Of gewoon benieuwd naar wat we allemaal al met onze klanten hebben ontwikkeld? Ik kom met heel veel plezier bij u op bezoek. Praten we verder, met en voor elkaar!





John Dorsman
Sectoradviseur