Door Monique Gort op 22 november 2017

Dit riep de plaatselijke supermarkt chef van een gerenommeerde supermarktketen regelmatig op de avonden dat we de vakken mochten vullen tegen een armzalig loontje van een paar gulden. Weet je nog, minder dan de helft van een euro tegenwoordig.

Hoe normaal was het niet, om alle jonge meisjes en jongens continu te kleineren, en ons broekkies er vooral op te wijzen hoe blij we niet moesten zijn met dit baantje. En als we niet hard genoeg werkten, zou hij er wel voor zorgen dat we er zo uit geschopt werden.

Hij zat overigens zelf op een klapstoeltje in de winkel met zo’n hele grote rol ijs (die bedoeld was om in plakjes tussen twee wafeltjes te doen, voor de mensen na mijn generatie) met een al even gerenommeerd vrouwenblad speciaal voor de heren.

Anno nu worden we bedolven met de term Employer Branding; Hoe krijg ik als werkgever een voorkeurspositie in de mindset van potentiele werknemers zodat ze graag bij mij komen werken en blijven? Waarom is Employer Branding dan nu HOT?

Onderstaande koppen zijn bijna dagelijks nieuws in onze media:





Kijk, het was natuurlijk nooit perfect, of we hadden teveel mensen en te weinig banen of andersom. Wat maakt het nu dan anders dan anders en waarom is er nu ineens sprake van schaarste? Nou ook dat is niet ineens nieuw en hebben we ook al vaker meegemaakt, dus vanwaar de paniek.

Nou hierom:

 


Dagelijks hoor ik nog dat bedrijven het liefst jonge mensen willen. Nou kijk eens goed naar de leeftijdsopbouwgrafiek van 2017. Jongeren zijn er dus straks bijna niet meer, schaars dus.
Voeg daar de keuzemogelijkheden van de werknemers en de technologische ontwikkelingen aan toe en je begrijpt dat je er als werkgever maar beter alles uit de kast kunt halen om het gewenste imago te krijgen..
En eh…, die plaatselijke supermarkt chef, die werkt er al lang niet meer! 

Wat doe jij aan Employer Branding? Praat met ons mee!

 
Monique Gort

Monique Gort

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!