Afgelopen week sprak ik een medewerker over zijn carrièreswitch en hoe hij in beweging is gekomen. Een jaar geleden werd hij boos op zijn werk en uitte dit ook naar zijn leidinggevende. Hij zei: “Als het zo doorgaat dan stop ik met dit werk. Ik ga dan op zoek naar ander werk”.

Het gesprek

De werkgever liet hem naar huis gaan en voerde een aantal dagen later een gesprek over de kwaliteiten en mogelijkheden van de medewerker. Wat hij nodig heeft om ervoor te zorgen dat hij in zijn kracht staat. Een open gesprek. Uiteindelijk heeft de werkgever een loopbaantraject aangeboden. En heeft nu een stralende medewerker die inmiddels planner in de organisatie is geworden. Hij voelt zich nu goed en is zijn leidinggevende dankbaar. Als het gesprek niet had plaatsgevonden, was de kans op een burn-out groot geweest.
  

Werknemer niet meer in balans

Als adviseur verzuim kom ik regelmatig tegen dat de medewerker niet meer in balans is. Dit kan verschillende redenen hebben: 

  • werk-privébalans is niet op orde;
  • lage motivatie of betrokkenheid bij het werk;
  • gezondheid zou beter kunnen; 
  • de competenties sluiten niet meer aan bij het werk. 
Deze medewerkers kosten de werkgever extra geld: 
  • door een lagere productiviteit; 
  • hogere schadelasten;
  • hoger verzuim; 
  • misschien wel een ontevreden klant. 

Advies

Een goed gesprek waarin je samen naar mogelijke oplossingen kijkt, is dan ook vaak mijn advies! Dit kan bijvoorbeeld door een week vakantie op nemen om zaken thuis te regelen, 1 dag minder te werken, hulp te krijgen om de werk-privébalans op orde te krijgen, eerder met pensioen gaan, etc. 

Dilemma

Pas geleden was een werkgever open over zijn dilemma. Enerzijds wil hij dat zijn medewerkers plezier hebben in hun werk en dat ze op de juiste plek zitten. Anderzijds is hij ook ondernemer en moeten zijn vrachtwagens rijden. Als hij dergelijke gesprekken gaat voeren, is het mogelijk dat een  medewerker een nieuwe keuze gaat maken in zijn loopbaan. En dat hij uiteindelijk de organisatie gaat verlaten. Een nieuwe chauffeur vinden, is in deze markt niet zo gemakkelijk. De werkgever heeft dan een bezettingsprobleem.

Wat doe jij?

Wat doe jij als ondernemer als je ziet dat jouw medewerker eigenlijk niet meer in balans is? Ga je voor de langere termijn en ga je met je medewerker in gesprek? Maak je bespreekbaar welke mogelijkheden er voor hem zijn? Of kies je toch voor de kortere termijn en ga je het gesprek niet aan? Zet je de medewerker in als chauffeur zodat je vrachtwagen rijdt met een grotere kans op hogere kosten in de toekomst? 

Ik ben benieuwd!
 
Sandra Klinkers-Mourits

Sandra Klinkers-Mourits

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!