Door José van Lieshout op 13 november 2015

In welke sector komt het voor dat je 50 à 60 uur per week werkt en midden in de nacht op moet staan als de rest van je gezin nog op 1 oor ligt? Bovendien weet je niet hoe laat je de volgende dag moet beginnen, en ook niet of je ’s avonds met eten thuis bent en zelfs niet of je die nacht thuis slaapt of in je auto?

Juist ja, welkom in de sector transport en logistiek! Als je geen partner hebt maakt je dat waarschijnlijk niet zoveel uit. Je verdient veel door overwerkuren en je bent een vrije jongen. Maar wat als je een partner krijgt die ook een baan heeft en er kinderen komen? Die moeten naar school gebracht moeten worden, en de voetbaltraining, er moet voor ze gekookt worden en noem maar op. Sommige mensen kunnen terugvallen op opa’s en oma’s; maar wat als die ook werken, er geen zin in hebben of ver weg wonen?

Goed werkgeverschap

Ik was laatst bij een bedrijf waarin we bespraken dat jongeren steeds vaker aangeven een dag minder te willen werken. `Ja dat wordt lastig, zei de directeur, `dat valt niet goed in te plannen. De jongeren moeten zich in hun mentaliteit maar aanpassen aan het bedrijf, waar ‘gewoon’ 5 dagen gewerkt wordt, 50 à 60 uur per week`. Tegelijkertijd hebben ze wel behoefte aan jonge, vitale chauffeurs omdat er fysiek ook nogal wat van hen gevraagd wordt. Tja, als er genoeg chauffeurs beschikbaar zijn gaat dat nog wel lukken. Maar wat als je oudere chauffeurs met pensioen gaan en door de aantrekkende economie het lastig wordt nieuwe chauffeurs te vinden? Dan gaat het je misschien wel omzet schelen!

Alternatieven

Ik spreek geregeld directeuren en P&O-ers van bedrijven die aan het experimenteren zijn met andere werktijden. Diverse varianten zie ik voorbij komen: 4 daagse werkweek, om en om 4 en 5 dagen werken, 5 weken op 1 week af, 5 keer 9 uur werken. Om in te spelen op deze vraag van chauffeurs met een werkende partner én om te zorgen dat mensen het zware werk langer vol kunnen houden. Ze vertellen me allemaal het zelfde: `in het begin is er heel veel weerstand, maar na een half jaar is iedereen er aan gewend en willen de meesten niet meer terug`. De voordelen die ik hoor van bedrijven: het geeft meer flexibiliteit, het kost je minder overwerkvergoeding, het is makkelijker om jongeren aan te nemen en ouderen zijn blij omdat ze zo een dag voor hun kleinkinderen zorgen.

Duurzaam inzetbaar

Hoe zorg je dat de ouderen het werk vol kunnen houden en hoe kun je jongeren aantrekken? Het thema duurzame inzetbaarheid houdt steeds meer bedrijven in de sector bezig. Het percentage 50+ werknemers is in 2014 gegroeid naar 32%, en dat zal de komende jaren alleen maar meer worden.

Ideeën? Reageer!

Hoe pakt u dit aan, als werkgever of werknemer? Wilt u eens van gedachten wisselen over duurzame inzetbaarheid? Heeft u vragen? Ik hoor het graag!





José van Lieshout
Sectoradviseur duurzame inzetbaarheid