Door Astrid Straver op 6 juni 2018

“Wij willen graag weten of onze medewerker echt ziek is, of dat hij zich uit onvrede met griep heeft ziek gemeld. Na de overname hebben wij het niet altijd handig aangepakt met het (voor ons) nieuwe personeel. Als hem iets dwars zit, dan willen wij dat graag weten. Wij willen graag dat hij naar de bedrijfsarts gaat. Zelf mogen wij immers niet precies vragen wat hij mankeert.”

hulp-groen-(3).jpg

Bedrijfsarts los mijn probleem op

Typisch weer zo’n situatie dacht ik. Is het disfunctioneren, is het mis in de organisatie of is het ziekte? Raar toch om als werkgever zo’n vraagstuk uit handen te geven aan een bedrijfsarts. Wat kan die ervan zeggen? Dat het griep is, mag hij niet zeggen, dus dan benoemt hij beperkingen. Dan weet je dat jouw werknemer ziek is, maar nog steeds niet of er onderliggende problemen zijn. Daar gaat de bedrijfsarts immers niet over! Dus dan neemt werknemer even afstand van het werk, gaat hij weer aan de slag en meldt hij zich wellicht later wel weer voor iets anders ziek. Dan ga je het gesprek aan met werknemer om te kijken hoe het met hem gaat. Feitelijk laat je het probleem dan een paar weken liggen. Is dat wat je wilt? Dat was inderdaad wat de werkgever in gedachten had.

Werkgever los het zelf op

Ik kan voor je regelen wat je vraagt, maar lost dat jouw probleem op? Het is even stil aan de andere kant. Nee niet echt. “Wat stel je voor”, is haar wedervraag. Mijn advies: ga in gesprek met de werknemer. Of hij nu daadwerkelijk griep heeft of niet is voor jouw onderliggende vraag eigenlijk niet eens van belang. Vraag hoe het met hem gaat, of hij het naar zijn zin heeft in de nieuwe situatie. Vertel hem dat jullie een personeelstekort hebben, dat er vacatures zijn. Dat het belangrijk is dat iedereen met plezier naar zijn werk gaat en blijft gaan. Dat jullie graag zien dat jullie personeel ambassadeurs zijn voor het bedrijf. Vraag waar hij blij mee is in zijn werk en op de afdeling. Vraag ook of hij tips heeft voor jullie voor verbetering. Vraag of hij jullie als werkgever wil aanbevelen op de website. Kortom geef hem aandacht en luister naar hem. Dat heeft een veel positiever effect dan hem voor een soort controle naar de bedrijfsarts sturen. Als je wilt dan kan ik je bij dat gesprek helpen.

Succes

Een paar weken later spreek ik werkgever. Het gesprek heeft inmiddels plaatsgevonden en werknemer had inderdaad moeite met de nieuwe situatie. Hij was aangenaam verrast door de vraagstelling en wil graag meewerken aan verbetering. Door dit positieve resultaat geïnspireerd, hebben inmiddels meer gesprekken met de ‘nieuwe ’ medewerkers plaatsgevonden. Zij gaan meewerken aan de wervingscampagne voor nieuw personeel. Zo heeft dit bedrijf van een probleem een succes gemaakt. 

Loop jij ook tegen dit soort problemen aan als werkgever of werknemer? Kunnen wij je helpen? Laat het ons weten!
 
Astrid Straver

Astrid Straver

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!