Een regelmatig terugkerende vraag. Werkgevers willen vaak dat hun werknemers veiligheidsschoenen dragen en de werknemers, chauffeurs met name in het agrarische transport, GWW of grond-weg- en waterbouw, de bouw en andere takken van transport houden vaak vast aan klompen.

Puur vanuit veiligheidskundig oogpunt ben ik sterk voorstander van de veiligheidsschoen. Want comfortabel, goed sluitend aan je voet te verbinden, stalen neus met specifiek vastgelegde sterkte, bijv. S3 incl. ondoordringbare zool voor scherpe delen, rubber profiel zool tegen uitglijden en olie- vetbestendig etc.  Evenals een grote variatie en keuze in draagbaarheid, ventilatie etc.

Werkklompen zijn er in diverse uitvoeringen van volledig houten klompen (nooit doen!!) tot klompen met leer, stalen neus, ondoordringbare zool en een stevige hoge hiel. Deze kunnen ook voldoen aan bijv. code S2 of S3.


Vergelijk een werkklomp dus ook altijd met de veiligheidscode van de op grond van de RI&E vastgestelde eisen voor veiligheidsschoenen S1, S2, S3. Neem dan een klomp met dezelfde aantoonbare eigenschappen als die van de gedefinieerde veiligheidsschoen. 
 

Veiligheid voorop

Kort gezegd: voldoet een klomp aan dezelfde veiligheidseisen als een veiligheidsschoen? Dan kan je hier vanuit veiligheidsoogpunt weinig tegen in brengen. Echter zien we bij klompen vaak variaties die onveilig zijn zoals:
  • Niet goed de voet opsluiten, waardoor deze makkelijk uit vliegen (bijv. bij klimmen op ladders/trappen, of open containerbakken).
  • Geen goede bescherming geven aan de voethiel (hoogte / sterkte) of ontbreken van stalen neus.
  • Geen antislipzool hebben e.d.
  • Geen gevoel geven op het gaspedaal (1 á 2 cm hout ertussen) etc.
  • Onvoldoende bescherming in relatie tot de eisen van een veiligheidsschoen zoals bedoeld en vastgesteld bij het type werkzaamheden.  
Je kan dus beslist niet zomaar gebruikmaken van de eerste de beste klomp. Een volledig houten klomp bijvoorbeeld. Zonder rubber zool is deze onvoldoende stroef, en door de houten bovenzijde t.h.v. de voetrug veelal veel te ruim waardoor zij gemakkelijk uitvliegen.


Zo kan het ook

Uiteindelijk bepaalt de directie of veiligheidsklompen al dan niet worden toegestaan in het bedrijf. Je kan ook kijken naar veilige alternatieven. Hieronder een voorbeeld van hoe het ook kan. Bij een agrarisch vervoerder willen de chauffeurs in het boerenland niet steeds hun veters moeten losmaken als ze hun schoenen besmeurd met modder en klei uittrekken om in hun (schone) cabine te stappen. Het bedrijf heeft toen veiligheidslaarzen S3 met een rits beschikbaar gesteld. Deze ritsen de chauffeurs nu gemakkelijk open. Ze stappen in hun cabine en gebruiken daar gewone instappers bij het rijden. De vuile laarzen staan in de trede/deuropening voor de volgende uitstap in de blubber. 
 
Gert Grandia

Gert Grandia

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!