Door Astrid Straver op 2 juni 2016

Mijn afspraken met werkgevers worden regelmatig afgebeld. Met een mooie reden: de werknemer heeft het werk hervat. Maar het probleem is daarmee niet altijd opgelost.



 

Afschrikwekkend

Ben ik nou zo afschrikwekkend? Of is er iets anders aan de hand? Deze week heeft al twee keer een werkgever een afspraak met mij afgebeld. De werknemer kon plotseling wel het werk hervatten. Dat bewustzijn ontstond bij de medewerker op het moment dat werkgever hem uitnodigde voor een gesprek. Een gesprek met werknemer, werkgever en mij.

 

Normaal?

Sommige werknemers verzuimen heel regelmatig. Wij noemen het frequent verzuim als iemand binnen 12 maanden 3 keer of vaker verzuimt. Zijn het oudere werknemers? Dan denken mensen soms dat dit ‘normaal’ is. Gemiddeld verzuimen medewerkers in het transport minder dan 1 x per jaar. Dat zijn dus cijfers van álle werknemers: jong en oud samen.

Conclusie: niet alle werknemers verzuimen vaak. Wordt er nooit gesproken over dit verzuim, dan verzuimt de medewerker in de praktijk steeds vaker. Ook blijkt dat frequent verzuim vaak de start is van langdurig verzuim. Zo groeit een probleem, want verzuim kost een werkgever al gauw € 200 per dag.

 

Helpende hand

Mijn advies: ga met elkaar in gesprek bij verzuim. Laat de hersteld-melding niet de reden zijn om een gesprek te annuleren. Zeker als het gaat om frequent verzuim. Ook als het om een bekend probleem gaat. Lastig? Vraag onze hulp! Wij zijn namelijk meer dan die ‘vreemde dwingende ogen’. Wij helpen jullie om samen in gesprek te komen en samen oplossingen te bedenken.

Natuurlijk ben je blij dat je werknemer weer aan het werk is! Is het probleem dan voor jou opgelost? Of ga je alsnog in gesprek?





Astrid Straver
Adviseur verzuim