Door Sandra Klinkers - Mourits op 29 januari 2019

Zou je graag iets willen veranderen? En ben je nu dan ook in actie? Beginnen en volhouden blijkt in de praktijk voor veel mensen moeilijk. Denk maar aan mensen die stoppen met roken, na een periode roken ze vaak jammer genoeg weer.   


Vluchten of aanvallen

Hoe komt dat? Je hersenen zijn geprogrammeerd om zich tegen verandering te verzetten door te vluchten of aan te vallen. Als je altijd al meer wil gaan bewegen, behaal je je doel niet door de hele avond televisie te kijken. Kleine stapjes (bijvoorbeeld een aantal minuten  bewegen voor de televisie) zorgen ervoor dat je iets gaat doen en met enthousiasme vervolgstappen gaat zetten. Als je iets wilt veranderen, zet dan kleine stapjes om je einddoel te bereiken. 


Bakje yoghurt

Een voorbeeld. Ik wil graag gezonder leven. Een half jaar geleden ben ik gestart met de volgende kleine stap: ’s ochtends een bakje yoghurt met fruit in plaats van 2 boterhammen. Na 6 weken waren mijn gezin en ik er aan gewend: er werd voor mijn ontbijt een bakje, lepel en schilmesje klaargezet en de kinderen stelden geen vragen meer. Ik had er plezier in en dus heb ik vervolgstappen gezet: 50% van mijn avondeten bestaat nu uit groente, ik drink 2 kannen thee per dag, koekjes en snoepjes zijn voor de kinderen en we eten 2 dagen in de week geen vlees meer. Ik heb nog veel ideeën over vervolgstappen, elke 2 tot 3 weken neem ik weer een stapje. Ik heb mezelf 2 jaar de tijd gegeven om gezond te leven. 


Inspiratie

Wil je ook een stapje nemen? Laat je inspireren! Mijn inspiratie: twee (dunne) boekjes “De ladder” en “de Kunst van Kaizen” en het invullen van de inzetbaarheidscheck. Na het invullen van de inzetbaarheidscheck ben ik gestart met het eten van een bakje yoghurt met fruit. 

Mocht ik je geïnspireerd hebben, laat het me weten!
 
Sandra Klinkers-Mourits

Sandra Klinkers-Mourits

Ik ben benieuwd naar jouw reactie op mijn blog. Vind je het leuk om hierover mee te praten? Stuur me gerust een mailtje!